היכרות עם הגורמים לסחרחורות – ורטיגו

היכרות עם הגורמים לסחרחורות – ורטיגו

חוויתם אי פעם תחושה מבלבלת וחולפת של התהפכות החדר סביבכם? אם כן, ייתכן מאוד שחווייתם התקף של סחרחורת. סחרחורת היא תופעה מוכרת ונפוצה המשפיעה על אנשים רבים, בעיקר בגילאים המבוגרים יותר. למרות שאינה מסוכנת לרוב, סחרחורת יכולה להיות מאיימת ומפריעה ביותר לשגרת החיים. היא אף עלולה לגרום לאיבוד שיווי משקל וליפול, במקרים חמורים.

מדוע אנו חווים התקפי סחרחורת? מהם הגורמים האפשריים לכך? במאמר זה, נלמד מהם את הסיבות השונות לסחרחורת – החל מבעיות באוזן הפנימית, דרך תסמונות נוירולוגיות, גורמים גנטיים אפשריים ועד למצבים רפואיים שונים הקשורים לתופעה המטרידה הזו. נכיר גם דרכים להתמודדות עם סחרחורת ואולי אפילו למניעתה. הכירו את 'ורטיגו' – אותה סחרחורת מוכרת אך גם את הגורמים הפחות מוכרים לתופעה הזו.

סוגי סחרחורות שונים ומקורותיהם

סחרחורת איננה תחושה אחידה עם מקור אחד. למעשה, קיימים מספר סוגים שונים של סחרחורת, הנובעים ממקורות שונים בגוף. "ורטיגו" , הוא מאופיין בתחושת סיבוב איטית אך ממשית של הסביבה סביבנו. ורטיגו נגרמת לרוב עקב בעיה באזור האוזן הפנימית, שם ממוקמים האברונים האחראים על שיווי משקל וחוש כיוון בחלל.

לעומת זאת, סוג אחר של סחרחורת מכונה "לפרוסקופיה" תחושתה שונה לגמרי – במקום סיבוב הסביבה, מדובר ברושם של תנועה לא יציבה ולא ממשית של הסביבה סביב האדם. סחרחורת כזו עשויה לנבוע ממקורות נוירולוגיים או מצבים רפואיים מסוימים.

קיים גם סוג שלישי של סחרחורת, הנקרא "כדלקמן", שבו האדם חש תחושת חוסר יציבות ואיבוד שיווי משקל בזמן עמידה או הליכה, ללא תחושה של סיבוב. מצב זה יכול להיגרם עקב בעיות המתרחשות במערכת השיווי המשקל הפנימית שבאוזן, או בשל לקויות במוח ובמערכת העצבים המרכזית.

מה זה ורטיגו ומדוע היא נפוצה כל כך?

כאשר מדברים על סחרחורת, הסוג הנפוץ ביותר הוא זה המכונה "ורטיגו". ורטיגו היא למעשה תחושה של סיבוב מהיר או איטי של הסביבה סביבנו, המלווה לעתים בבחילות וחוסר יציבות. זוהי סחרחורת אמיתית נובעת מליקוי במערכת שיווי המשקל, הממוקמת באוזן הפנימית.

ורטיגו נחשבת כה נפוצה כיוון שמערכת שיווי המשקל רגישה מאוד, פגיעה בה יכולה להיגרם בקלות רבה. גורמים כמו זיהום אוזניים, טראומה לאזור הראש והצוואר, ליקויים מולדים וגם הזדקנות עשויים לגרום לתקלות אברונים האחראים על שיווי המשקל וכך לגרום לסחרחורת מסוג ורטיגו.

במקרים רבים, הגורם לורטיגו הוא מצב רפואי הנקרא BPPV – ורטיגו פוזיציונלי או פרוקסיזמלי פריפרי. מדובר בהפרעה נפוצה יחסית, שבה גרגירי חלודה זעירים באוזן הפנימית "נתקעים" במקום הלא נכון וגורמים להפרעות שיווי משקל, סחרחורת חזקה בתנוחות מסוימות.

טיפולים בסחרחורת - מגוון אפשרויות לשיפור איכות החיים

לאחר הבנת הגורמים השונים לסחרחורת, עולה השאלה כיצד ניתן לטפל בה, להקל על הסימפטומים המטרידים. בהתאם לסוג הסחרחורת וגורמיה, קיימות מספר גישות טיפול שונות שעשויות לסייע. כאשר מדובר בסחרחורת מסוג ורטיגו, הנובעת מבעיות באוזן הפנימית, קיימים טיפולים פיזיותרפיים ייעודיים כמו "תרגילי אפיקס" שנועדו לשחרר ולסלק את גרגירי החלודה הלכודים באוזן.

לעומת זאת, במקרים של סחרחורת הנגרמת כתופעת לוואי של תרופות או ממצבים רפואיים אחרים, הטיפול עשוי לכלול החלפה או התאמת תרופות, שינוי תזונתי או טיפול תומך במצבים הרפואיים הרלוונטיים. כאשר מקור הסחרחורת הוא נוירולוגי, עשויים להיות מומלצים טיפולים כמו פיזיותרפיה לשיפור שיווי המשקל.

בסופו של דבר, טיפול בסחרחורת צריך להיות ממוקד וספציפי לסיבה שגרמה לה, תוך התייחסות לסוג הסחרחורת והגורמים הספציפיים בכל מקרה. לאחר אבחון מדויק של מומחה אוזניים, קיימות גישות טיפול מגוונות שיכולות לשפר משמעותית את איכות החיים של הסובלים מסחרחורת.

טיפול בסחרחורת

סחרחורות? אל דאגה - מומחה האוזניים כאן לעזור

למרבה המזל, כיום קיימים מומחה אוזניים מנוסים שמתמחים בטיפול בסחרחורת ומצבים הקשורים לבעיות שיווי משקל. כאשר מטופל מתלונן על סחרחורות חוזרות או בעיות שיווי משקל, מומלץ לפנות לבדיקה יסודית אצל רופא אוזניים מומחה. רק אבחון מקצועי יכול לגלות את מקור הסחרחורת ולאפשר טיפול נכון ויעיל בה, לפני שהבעיה תחמיר.

  1. יש לקחת ברצינות כל תלונה על סחרחורת ולא להתעלם ממנה. סחרחורות יכולות להיות סימפטום לבעיה רפואית חמורה המצריכה טיפול.
  2. יש לשאול שאלות מפורטות על אופי הסחרחורת – האם מדובר בתחושת סיבוב, חוסר יציבות או משהו אחר. כמו כן חשוב לברר את משך ההתקפים, הגורמים המחמירים וכיו"ב.
  3. רצוי לערוך בדיקה גופנית בסיסית של מערכות השמיעה ושיווי משקל, לפני שמפנים את המטופל לרופא מומחה אוזניים.
  4. במידה זוהה ממצא חריג או סחרחורות חמורות חוזרות, יש להפנות את המטופל לבדיקה מקיפה אצל רופא אוזניים או נוירולוג מומחה. במקרים רבים דרושה התערבות רפואית להקלה וטיפול נכון בסחרחורות.

שאלות ותשובות

הטיפול בסחרחורת תלוי בסוג ספציפי וגורמיה. בחלק מהמקרים ניתן לטפל באמצעות תרגילי פיזיותרפיה ייעודיים, במקרים אחרים דרושים טיפול תרופתי, שינוי תזונתי או התערבויות אחרות לטיפול בגורם העומד מאחורי הסחרחורת. חשוב לעבור אבחון מקצועי כדי לקבל את הטיפול המתאים ביותר.

במקרים רבים, התקפי ורטיגו (סחרחורת מוחית) חולפים מעצמם כעבור מספר שבועות או חודשים. אך לעתים יכולים להיות גם התקפים חוזרים. ללא טיפול, קיים סיכון שהורטיגו ימשיך להציק ותחמיר. לכן מומלץ לפנות לבדיקה יסודית אצל רופא אוזניים מומחה, לטיפול מקצועי על מנת להקל את הסימפטומים למנוע החמרה.

סחרחורת עקב קימה מהירה קשורה לרוב לירידה זמנית בלחץ הדם בזמן עמידה פתאומית. מצב זה נקרא היפוטנסיה מעמד והוא נפוץ במיוחד בקרב מבוגרים. הסיבה היא תגובה איטית יותר של לחץ הדם להתאמה למצב של עמידה. התופעה עשויה לגרום לסחרחורת וחוסר יציבות זמני בלבד.

יש אכן עדויות לכך שלפחות בחלק מהמקרים, נטייה לסחרחורת עשויה להיות גנטית וסביב לפחות חלק מהמקרים. עם זאת, מרבית סוגי הסחרחורת אינם תורשתיים וגורמים להם סביבתיים או רפואיים. במקרה של נטייה תורשתית, מומלץ לעבור הערכה רפואית כדי לאתר ולטפל בגורמים אפשריים.

מומחה אוזניים