משאבות מים – עבור מה?

מתעניינים במשאבות, אוהבים עובדות, יודע ומידע בנושא? הגעתם למקום הנכון. אף כי נדמה לעיתים שרק בזמן המודרני החלו אנשים להשתמש בסוגים שונים של משאבות מים, הרי שזה לא מדויק. מספרים שכבר ארכימדס, הממציא והמהנדס היווני המוקדם, המציא משאבה מהפכנית, שאמנם לא הייתה מצוידת במנוע חשמלי אך יכלה להעלות מים ממקום נמוך למקום גבוה. מובן שעם השנים הלכו המשאבות והשתכללו. כיום, חשיבותן רבה הן בהובלה של מי שתייה והשקיה והן ביישומים רבים נוספים.

תפקידיהן של משאבות מים

כפי שישנם הרבה מאוד סוגים של משאבות מים, כך ניתן להצביע על מגוון רחב של שימושים ויישומים חשובים. נצביע להלן על כמה מהחשובים שבהם:

  • הגברת לחץ מים 
  • שאיבת מי תהום 
  • שאיבת הצפות חורף 
  • שאיבת נזילות ביוב 
  • שאיבה וסחרור למניעת מים עומדים 
  • משאבות לניקוי וטיהור 
  • משאבות לצינון מתקנים תעשייתיים 

משאבות להגברת לחץ מים

שיפור לחץ מים הוא כאמור יישום מאוד חשוב ונפוץ של משאבות. ישנן משאבות מים להגברת לחץ מים המשמשות הן במגזר הפרטי והן בתחום העסקי ואף ברמה הלאומית. משאבות אלה, המסופקות בגדלים מגוונים, נועדו להוביל מים היכן שלחץ המים הרגיל נמוך מדי. דוגמא מקובלת ניתן למצוא בבניינים גבוהים, היכן שלחץ המים בצנרת הולך ויורד ככל שהגובה רם יותר. על מנת להוביל מים לקומות גבוהות ולשפר את לחץ המים בצנרת למשל לשם רחצה, נעשה שימוש במשאבות. משאבות להגברת לחץ מים קיימות גם במפעלים וכן באתרים שאיבה ואספקה אזוריים או לאומיים. 

משאבות לשאיבת מי תהום

מכיוון שחלק נרחב ממקורות המים בישראל הם תת קרקעיים, יש צורך בשאיבה להפקת מי שתייה נקיים. משאבות מים רבות עוצמה שואבות את המים ממאגרים שונים כגון אקוויפר החוף וכן מבארות שנחצבו בעבר או בתקופה המודרנית. יש לציין שמשאבות מסייעות לפי הצורך בהובלת המים למאגרים, הן לשימושים פרטיים והן למטרות כמו חקלאות.

משאבות לשאיבת של הצפות לא רצויות

הצפות לא רצויות יכולות להתרחש מכמה סוגים. לדוגמא, הצפות שנוצרו בעונת החורף, בשל ריבוי גשמים. הצפות שנגרמו בשל מי ביוב שגלשו או נבעו מתך סדקים או קווי ביוב שקרסו. הצפות יכולות לנבוע מקריסה או ליקוי של מערכת איטום. בכל מקרה של הצפה, העשויה להתרחש כמובן בחניונים, במרתפים ובבתים, יש לבצע שאיבה כמה שיותר מהר. לעיתים המים או הביוב יעברו שאיבה ישירות לתוך פתח ניקוז בנוי או טבעי. לעיתים השאיבה תתבצע לתוך מיכל איסוף כגון מיכלית ניידת. 

משאבות לצורך סחרור מים או טיהור

משאבות לסחרור מים נועדו לגרום למים לנוע בתוך מיכל סגור או במאגר ואף בבריכות. סחרור המים נועד למטרות שונות כגון מניעת היווצרות ריחות רעים, מניעת התפתחות בקטריות ועוד. לעיתים לצד מערכת סחרור ושאיבה, יעבירו המשאבות את המים דרך מסננים (פילטרים). זוהי דרך חשובה לנקות את המים בצורה אפקטיבית.

משאבות מים לצורך קירור תעשייתי

יישם אחרון נוסף שאותו נרצה להזכיר, למרות שיש עוד יישומים נוספים, הינו קירור תעשייתי. במתקנים תעשייתיים ואף בתחנות כוח, מים מוזרמים על ידי משאבות לצורך קירור אפקטיבי. כמו כן, לעיתים המשאבות נועדו להזרים מים לצורך חימום לשם יצירת אדים והפקת אנרגיה על ידי טורבינות. 

מתי כדאי לתקן משאבת מים שהתקלקלה

נסיים עם טיפ חשוב. עם הזמן, גם המשאבה הטובה ביותר מתחילה להתיישן. מתי כדאי להזמין תיקון משאבות מים ומתי כדאי להחליף? במשאבות פשוטות וזולות מטבען, יותר משתלם להחליף. כאשר מדובר במערכות שאיבה מורכבות או יקרות, תיקון עשוי להיות משתלם ועדיף. כאשר קלקולים נעשים תכופים, נדרשת החלפת המשאבה בדגם חדיש.