נרקיסיזם סמוי: איך לזהות אותו

נרקיסיזם סמוי היא הפרעת אישיות המאופיינת בתחושה גרנדיוזית של חשיבות עצמית, צורך בהערצה וחוסר אמפתיה לזולת. עם זאת, נרקיסיסטים סמויים הם עדינים יותר מנרקיסיסטים גלויים. הם עשויים להיראות ביישנים ומבטלים את עצמם, אבל יש להם תחושה עמוקה של זכאות וצורך להיות במרכז תשומת הלב.

סימנים של נרקיסיסט סמוי

הנה כמה סימנים חשובים שצריך לחפש אצל נרקיסיסט סמוי:

רגישות יתר לביקורת: לנרקיסיסטים סמויים יש אגו שביר והם נעלבים בקלות. הם עלולים לקחת ביקורת בונה כהתקפה אישית ולהיות מתגוננים או כועסים.

צורך מתמיד באימות: נרקיסיסטים סמויים זקוקים להערצה ולבטחון תמידי מאחרים. הם עשויים לדוג מחמאות או לחפש מצבים שבהם הם יכולים להיות במרכז תשומת הלב.

קנאה באחרים: נרקיסיסטים סמויים חשים לעתים קרובות ממורמרים על הצלחותיהם של אחרים. הם עשויים לנסות למזער את ההישגים של אחרים או לדחות אותם.

קושי לשמור על מערכות יחסים: נרקיסיסטים סמויים מתקשים לעתים קרובות להתחבר עם אחרים ברמה עמוקה. הם עשויים להיות מניפולטיביים או שולטים, וייתכן שיש להם היסטוריה של מערכות יחסים קצרות מועד.

לשחק את הקורבן: נרקיסיסטים סמויים רואים את עצמם לעתים קרובות כקורבן בכל מצב. הם עשויים להאשים אחרים בבעיות שלהם או למצוא תירוצים להתנהגותם הרעה.

משפטים שעלולים להיות נפוצים אצל נרקיסיסטים

הנה כמה מהמשפטים הנפוצים ביותר שתשמעו מנרקיסיסט:

"את/ה רגישה מדי"
"אני פשוט כנה"
"את/ה תמיד משחק/ת את הקורבן"
"אף אחד אחר לא יאהב אותך כמוני"
"יש לך מזל שיש לך אותי"
"אני היחיד/ה שבאמת מבין/נה אותך"
"את/ה מגזים/ה"
"את/ה אנוכי/ת" ("רק את עצמך את/ה רואה?!")
"זה תמיד קשור אליך/ייך"
"את/ה מציג/ה כאילו הכל באשמתי"
"אני רק מנסה לעזור לך"
"אני לא מושלם/מת, אבל אני כל מה שיש לך"
"אני היחיד/ה שיכול/ה לתקן אותך"
"אני הדבר הכי טוב שקרה לך"
"אני הכי טוב/ה במה שאני עושה"
"כל השאר פשוט מקנאים בי"
"מגיע לי יחס מיוחד"
"יש לך מזל שיש לך אותי"
"את/ה כלום בלעדיי"
"אני תמיד צודק/ת"
"את/ה תמיד טועה"
"את/ה רגיש/ה מדי"
"את/ה מגזים/ה"
"את/ה רק מנסה לגרום לי להרגיש רע"
"את/ה המשוגע/ת"
"אני הקורבן כאן"

איך מתמודדים עם נרקיסיסט סמוי

אם אתה במערכת יחסים עם נרקיסיסט סמוי, חשוב להציב גבולות ולהגן על עצמך מפני המניפולציה הרגשית שלהם. חשוב גם לזכור שאתה לא לבד. ישנם משאבים רבים זמינים כדי לעזור לאנשים המתמודדים עם נרקיסיזם סמוי.

הנה כמה טיפים להתמודדות עם נרקיסיסט סמוי:

להציב גבולות. חשוב ליידע את הנרקיסיסט הסמוי מה ההתנהגויות שאתה ולא מוכן לסבול. לדוגמה, ייתכן שיהיה עליך להציב גבול נגד הביקורת המתמדת שלהם או הצורך שלהם להיות במרכז תשומת הלב.
אל תיקח את הפיתיון שלהם. נרקיסיסטים סמויים מנסים לעתים קרובות לעורר אותך לתגובה רגשית. חשוב להישאר רגועים ואסופים, ולהימנע מלהיכנס איתם לוויכוחים.
הגן על עצמך מפני המניפולציה הרגשית שלהם. נרקיסיסטים סמויים משתמשים לעתים קרובות בהפחתת אשמה ובצורות אחרות של מניפולציות רגשיות כדי לשלוט בקורבנותיהם. חשוב לזכור שאינך אחראי לרגשותיהם או למעשיהם.

חפש תמיכה. אם אתה במערכת יחסים עם נרקיסיסט סמוי, חשוב לבקש תמיכה מחברים, משפחה או מטפל. לדבר עם מישהו שמבין מה אתה עובר יכול להיות מאוד מועיל.

אם את/ה חושש/ת שאולי יש לך עסק עם נרקיסיסט סמוי, חשוב לדבר עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש. הם יכולים לעזור לך להעריך את המצב ולפתח תוכנית להתמודדות עם הנרקיסיסט הסמוי בחייך.