פוליגרף בתחקיר בטחוני: מה שואלים?

שאלות על הרקע האישי, מערכת יחסים עם גורמים זרים או התנהלות פלילית הן חלק בלתי נפרד מתחקיר ביטחוני. במאמר הבא נסביר איך משלבים אותן בפוליגרף ומה היתרונות

בדיקת פוליגרף, המכונה גם בדיקת גלאי שקר, היא הליך שמודד תגובות פיזיולוגיות לשאלות על מנת לקבוע אם הנבדק דובר אמת או משקר. הבדיקה מבוססת על ההנחה שכאשר אדם משקר, התגובות הפיזיולוגיות שלו משתנות, וניתן לזהות שינויים אלו באמצעות חיישנים שונים המחוברים לגופו של האדם. החיישנים מודדים בדרך כלל את קצב הלב, לחץ הדם, קצב הנשימה ומוליכות העור של אדם.

כך מתבצעת בדיקת פוליגרף

במהלך בדיקת פוליגרף, הנבדק מחובר לחיישנים, המתעדים את תגובותיהם הפיזיולוגיות לסדרת שאלות. השאלות נועדו בדרך כלל להעלות תשובה של "כן" או "לא", והאדם הנבדק מקבל הוראה לענות בכנות. מנהל הבדיקה, שהוא בדרך כלל בודק פוליגרף מיומן, לאחר מכן סוקר את תוצאות הבדיקה כדי לקבוע אם האדם הנבדק דובר אמת או שיקר.

מתי משתמשים בבדיקת פוליגרף?

בדיקות פוליגרף משמשות בדרך כלל רשויות אכיפת חוק, ארגונים ממשלתיים וחברות פרטיות כדי לסנן מועמדים לעבודה, לחקור מקרים פליליים ולאסוף מידע בפעילויות איסוף מודיעין. עם זאת, הדיוק של בדיקות פוליגרף היה נושא לוויכוחים ומחלוקות רבות.

מאפיינים של תחקיר ביטחוני

תחקיר ביטחוני הוא תהליך מקיף שמתבצע להערכת הרקע, אופיו ומהימנותו של אדם על מנת לקבוע האם הם מתאימים לעבודה או פעילות מסוימת. החקירה מתנהלת בדרך כלל על ידי חוקר סיווג ביטחוני שעובד עבור גוף ממשלתי או חברה פרטית. החקירה עשויה לכלול ראיונות עם הפרט ועם מקורביו, כמו גם סקירה של העבר האישי, הפיננסי והפלילי שלו.

מתי מבצעים תחקיר ביטחוני?

תחקיר ביטחוני מבצעים בדרך כלל במצבים שבהם יש צורך להגן על מידע רגיש, נכסים או כוח אדם. לדוגמה, חברות ממשלתיות דורשות לעיתים קרובות אישורי אבטחה לעובדים שיעבדו עם מידע מסווג או בתפקידי אמון. באופן דומה, חברות פרטיות עשויות לדרוש אישורי אבטחה עבור עובדים שתהיה להם גישה למידע קנייני או שיעבדו באזורים רגישים כמו מרכזי נתונים או מתקני ייצור.

שימוש בפוליגרף במהלך תחקיר ביטחוני

תחקיר ביטחוני עם פוליגרף מבוצע בדרך כלל לפני שאדם נשכר או מוקצה למשרה או פעילות מסוימת. במקרים מסוימים, חקירות עשויות להתבצע גם על בסיס תקופתי כדי להבטיח שהגישה המתמשכת של אדם למידע רגיש או לאזורים תישאר מתאימה. במהלך בדיקת פוליגרף המהווה חלק מחקירה ביטחונית, השאלות עשויות להתמקד במגוון נושאים, כולל ההיסטוריה האישית של האדם, פעילות פלילית, שימוש בסמים, היסטוריה פיננסית ויחסים עם אזרחים זרים.

מה הקשר בין התשובות לתגובות?

מנהל הבדיקה עשוי לשאול סדרה של שאלות בקרה על מנת לקבוע קו בסיס לתגובות הפיזיולוגיות של האדם. שאלות בקרה אלו נועדו בדרך כלל לעורר תגובה פיזיולוגית מרוב האנשים, ללא קשר אם הם דוברי אמת או משקרים. לדוגמה, מנהל הבדיקה עשוי לשאול שאלה כגון "האם אי פעם סיפרת שקר למישהו שאכפת לך ממנו?" הנבדק מקבל הוראה לענות בכנות, ומנהל הבדיקה משווה את התגובות הפיזיולוגיות שלו לשאלות הבקרה לתשובותיו לשאלות הרלוונטיות.

שילוב תוצאות הפוליגרף עם עוד ממצאים

מנהל הבדיקה יכול גם לשאול שאלות המשך או לחפש מידע נוסף אם הוא חושד שהאדם הנבדק מתחמק או מסתיר מידע. לדוגמה, אם האדם הנבדק מכחיש שעסק בפעילות פלילית, אך התגובות הפיזיולוגיות שלו מרמזות אחרת, מנהל הבדיקה עשוי לשאול שאלות נוספות על מנת לאסוף מידע נוסף.