דלקת חניכיים כרונית – האויב השקט של בריאות הפה

דלקת חניכיים כרונית, המכונה גם פריודונטיטיס, היא מצב כרוני ומתקדם של דלקת בחניכיים ובמבנים התומכים של השיניים. זוהי מחלה נפוצה שפוגעת במיליוני אנשים ברחבי העולם, ובהיעדר טיפול מתאים עלולה לגרום לאובדן שיניים.

הגורם העיקרי

הגורם העיקרי לדלקת חניכיים כרונית הוא הצטברות של פלאק, המורכב מחיידקים, שאריות מזון וממברנות תאיות. הפלאק יכול להידבק לשיניים ולחניכיים, גורם לדלקת ולנזק לרקמות התומכות של השיניים.

גורמי סיכון

קיימים מספר גורמי סיכון העשויים להגביר את הסיכון לדלקת חניכיים כרונית, ביניהם עישון, מחלות כרוניות כגון סוכרת, תרופות מסוימות, חוסר היגיינה אוראלית נאותה וגנטיקה.

תסמינים

תסמינים נפוצים של דלקת חניכיים כרונית כוללים דימום מהחניכיים בעת צחצוח שיניים או אכילה, חניכיים נפוחות או אדומות, ריח רע מהפה, כאבי שיניים או רגישות, ונסיגה של החניכיים מהשיניים.

אבחון

רופא שיניים יבצע בדיקה קפדנית של הפה, החניכיים והשיניים כדי לאבחן דלקת חניכיים כרונית. הוא עשוי גם להפנות לצילומי רנטגן לבדיקת רמת האובדן של העצם התומכת בשיניים.

טיפול

טיפול בדלקת חניכיים כרונית כולל טיפול לא ניתוחי: ניקוי יסודי של השיניים והחניכיים לסילוק הפלאק והאבנית, וטיפול ניתוחי: במקרים קשים, עשויה להידרש ניתוח לחשיפת האזורים המושפעים ולטיפול ישיר בהם. במקרים מסוימים, רופא השיניים עשוי להמליץ על אנטיביוטיקה או תרופות אחרות.

*הכתוב במאמר אינו תחליף לייעוץ של רופא