הכל על נזקי רעש בעבודה

אם אתם סבורים שייתכן שהרעש במקום עבודתכם חזק מדי ומזיק לכם, סביר שהתשובה לכך חיובית. יותר מזה – חשיפה חוזרת לרעשים כאלה, עשויה לפגוע באוזן באופן מתמשך, קבוע ומבלי שתשימו לכך לב. נזק מסוג זה, לא יתבטא בהכרח באובדן שמיעה מיידי. ואם יש גם רעש מטריד בעבודה וגם שאלות ללא מענה, ייתכן שאתם לא זוכים להדרכה בנושא זה, כפי שמחייב החוק. מה חשוב שתדעו על נזקי רעש בעבודה?

חוות דעת מומחה נזקי רעש

זה עולה לכם בבריאות

פגיעה בשמיעה עקב חשיפה קבועה לרעש, היא לרוב הדרגתית. במקרים אחרים, רעש חד פעמי חזק במיוחד, עלול לגרום נזק מיוחד ופתאומי. למעשה, בדרך כלל נפגעת קודם יכולת השמיעה, של צלילים בתדרים שאינם תדרי דיבור. הנפגע מכך לרוב לא יקלוט שנגרם לו נזק, עד שהנזק יתרחב גם לתדרי הדיבור. מעבר לפגיעה באוזן עצמה, נזקי רעש עשויים לפגוע בהיבטים אחרים של תפקוד הגוף התקין. אתם עשויים למשל לפתח טיניטוס או כאבי ראש, מבלי להיות מודעים לכך שהדבר נובע מחשיפה לרעש. כמו כן, חשוב לקחת בחשבון את הנזק הנפשי שעשוי להיגרם מחשיפה קבועה לרעש. סביבת עבודה כזו, עלולה להוביל למתח מתמשך וכעסים, שמובילים בתורם לעליה בלחץ הדם.

היכן ומתי הנזק מתרחש

ישנם מקצועות, שבהם החשיפה לרעש גבוהה במיוחד. הדבר נובע בדרך כלל מכלי עבודה מרעישים דוגמת כלי עבודה פנאומטיים או ליד מכונות כמו גנרטורים. במקרים מסוימים, משתמשים באמצעי הגנה על האוזניים שלא תמיד נוחים בשימוש ממושך. יש שמסירים אותם מדי פעם או בכלל נמנעים משימוש בהם. הרעש עשוי להגיע גם מהסביבה, באופן שבו אתם והמעסיק לא שולטים על מקורו. למשל באזור תעשייה או קרוב לכביש סואן.

הכירו את זכויותיכם

החוק קובע לאילו רמות רעש מותר לחשוף את העובדים ולכמה זמן ברצף. לשם ההמחשה: כבר מעל ל-70 דציבלים עלול להיגרם נזק. אסור לחשוף את העובדים בכלל, לכל משך זמן, לרעשים אשר עולים על 140 דציבל. כמו כן, ישנם עסקים שעליהם מוטלות הגבלות בנושא רעש, לשם הגנה על הלקוחות דווקא. גני אירועים למשל.

מובן שהגבלות כאלה תורמות גם לבריאות העובדים במקום. ככלל, מקומות עבודה מחויבים לפי חוק להתאים עצמם מראש, כך שהעובדים לא ייפגעו מרעש. מחובתם למשל לבדוק את רמות הרעש ולנקוט בכל הצעדים הדרושים בכדי למנוע את נזקיו. אלה עשויים להיות אמצעים לצמצום הרעש במקור או לבלימת התפשטותו.

היכן שהדבר נדרש, מקום העבודה חייב לספק אמצעי הגנה לאוזני העובדים וכן להציב שילוט אזהרה מתאים. על מעסיקים מוטלת החובה להכיר את החוק בנושא זה והדבר חשוב כמובן גם לעובדים עצמם. במקומות עבודה שבהם הדבר רלוונטי, המעסיקים מחויבים גם בבדיקה רפואית שנתית לעובדים ובהדרכתם.

עוד כדאי לדעת

  • תביעה לביטוח לאומי – לשם קבלת פיצויים עקב חשיפה לרעש, יש להוכיח שעבדתם לאורך זמן תוך חשיפה ל-85 דציבל או יותר, בממוצע. כמו כן, יש להוכיח ירידה של 20 דציבל לפחות ביכולת השמיעה, בשתי האוזניים.
  • על רקע אחר – מי שחשוף לרעשים קבועים במקום העבודה, עשוי לחוות ירידה בשמיעה גם עקב גורמים אחרים. לכן, וועדה רפואית של ביטוח לאומי עשויה שלא להגדיר אתכם כנפגעי רעש בעבודה, אם סבורים ששמיעתכם נפגעה למשל בהשפעת מחלה.
  • שינוי קטן, הבדל גדול – אם גננים עוברים לעבוד עם כלים חשמליים במקום כלים מבוססי בנזין, הם נפטרים מהרעש הידוע של עבודתם. זו היא דוגמה אחת, לכך ששינויים קטנים עשויים לשנות משמעותית חשיפה לרעש.