כירורגית שד

כל המידע אודות כירורגיית שד

סרטן השד הוא מבין סוגי הסרטן הנפוצים ביותר אצל נשים בארץ ובעולם, למעשה אחת מכל 8 נשים עשויה לחלות בו במהלך חייה. מדובר בגידול ממאיר ברקמת השד, כאשר ככל שהוא מאובחן בשלב מוקדם יותר כך הסיכוי להחלמה מהירה ומלאה יעלה במידה משמעותית. כתוצאה מכך, משרד הבריאות ממליץ על כך שכל אישה מגיל 50 ומעלה תבצע בדיקת שד פעמיים בשנה, הן בדיקה ידנית (מומלץ אצל כירורג שד) והן בדיקות דימות.

מהי כירורגית שד?

כירורגיה זהו ענף ברפואה המתמחה בריפוי מצבים רפואיים כמו מחלות ופציעות על ידי ניתוחים פולשניים, כאשר כיום קיימת האפשרות הטכנולוגית לבצע גם ניתוחים זעיר פולשניים על ידי ביצוע חתכים קטנים יותר והכנסת מצלמה. כירורגים מתמחים בסוגים שונים של ניתוחים, כאשר כירורגית שד נמצאת תחת הכירורגיה הכללית שבה מבצעים גם ניתוחי בטן וטראומה. לכן כירורג שד מיומן בניהול הסקר השגרתי לטובת אבחון מהיר, וכן בטיפול הניתוחי על ידי כל האמצעים החדשים בתחום.

באילו מקרים יש לפנות למומחה בכירורגית השד?

באופן כללי, ההמלצה היא שנשים מעל גיל 50 יגיעו לבדיקה שגרתית אצל מומחה בכירורגית שד כדי לבנות תכנית מעקב. ברוב המפגשים הללו הרופא יערוך תשאול כדי להבין את ההיסטוריה הרפואית והמשפחתית ובהתאם, יספק המלצה בנוגע לבדיקות שיהיה על האישה לבצע על פי מצבה באופן אישי, ולפי גובה הסיכון הקיים. מעבר לכך, יש להגיע לכירורג שד אם יש תלונה על כאב חריג, גוש או הפרשה מהפטמה וכן עם כל ממצא חריג שנמצא בשד בבדיקה ידנית או בבדיקת דימות.

כיצד מתבצע האבחון לסרטן השד?

האבחון מתבצע לרוב לאחר שמגלים גוש בשד, או אם קיימים שינויים אחרים שמעוררים חשד כמו למשל שינוי בצורת השד או בגודלו, שינוי בצורת הפטמה או הפרשות מהפטמה. כיום לא מומלץ לנשים לבצע בדיקה עצמית, אלא להגיע למומחה בכירורגית שד כדי לבצע בדיקה שגרתית באם עולה החשש והרופא הוא שיקבע את צורת המעקב הרצויה. בדיקת דימות היא כיום הבדיקה הטובה ביותר לגילוי מוקדם ומאפשרת אף לגלות גושים קטנים יותר, שלא ניתן לגלות על ידי מישוש.

למי מומלץ להגיע למומחה?

על פי ההנחיות של משרד הבריאות ההמלצה היא שכל אישה מעל גיל 50 תעשה בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים. נשים שנמצאות בסיכון גבוה בגלל היסטוריה משפחתית של סרטן השד, צריכות להתחיל את המעקב מגיל 40, ולבצע את הבדיקה אחת לשנה, או בהתאם להמלצות הרופא. מלבד ממוגרפיה ישנן גם בדיקות משלימות שניתן לבצע בהתאם להמלצות הרופא והן אולטרסאונד שדיים, בדיקת MRI של השד וביופסיה של השד. 

אילו סוגי טיפול בסרטן השד קיימים?

לרשותם של המומחים בכירורגית שד עומדות כמה אפשרויות טיפוליות, הראשונה היא ניתוח. כאשר מתגלה גידול יש לעבור ניתוח לכריתתו, כאשר לעיתים יעלה הצורך בניתוח נרחב יותר הכולל את הסרת השד כולו. לאחר הניתוח לרוב יהיה צורך גם בטיפולי הקרנות, טיפולי כימותרפיה, טיפולים ביולוגיים וטיפולים אנטי הורמונליים שניתנים בכדורים לאחר ביצוע ההקרנות והכימותרפיה ומטרתם למנוע את הסיכון לחזרתו של הגידול. 

כיצד בוחרים מומחה בכירורגית שד?

סיכויי ההחלמה מסרטן השד גדלים כאשר האבחון מוקדם יותר וככל שהמומחה שאליו פונים יהיה מנוסה יותר בתחום. על כן, חשוב לבחור ברופא בכיר בתחום כירורגית שד אשר לזכותו עומדים אינספור סיפורי הצלחה מעודדים ולו שנות ניסיון רבות ותפקידים מובילים בתחום הכירורגיה. כמו כן מומלץ שיהיה זה מומחה אשר משתמש בשיטות טיפוליות מתקדמות ושלרשותו עומד ידע עשיר וניסיון רלוונטי.