מי משלם על נזילת מים בדירה שכורה?

מי משלם על נזילת מים בדירה שכורה?

יש סוגיות שונות שמתעוררות בנושא של דירה שכורה, נושא מרכזי הוא תקלות בדירה השכורה ומי צריך לשאת בעלויות התיקון. נניח שאתם גרים בדירה שכורה, ואתם מגלים כי קיימת נזילה של מים בנכס. מה עושים? מי ישלם על העבודה? האם ניתן לקזז את עלויות התיקון מתשלום דמי השכירות?

מהו הגורם לנזילה?

בכל מקרה בו קיימת נזילה של מים במבנה, ונוצר צורך לפנות אל אינסטלטור על מנת לבצע איתור נזילת מים ותיקון כנדרש, תתעורר השאלה לגבי העלויות. האם בעל הדירה שהנכס שייך לו והוא מתחייב להעמיד לרשות השוכר דירה ראויה למגורים צריך לשאת בנזק, או שאולי זה השוכר שמשתמש בדירה שאמור לשלם על כך, כי ככלות הכול הוא זה שחי בדירה והוא זה שאולי גרם לנזק…? בכל מקרה לגופו יהיה צורך לבצע איתור נזילות ולזהות מה הביא לנזילה.

ההבדל בין בלאי סביר לבין תקלה בגין שימוש לא סביר

כדי לקבוע מי צריך לשלם את העלויות של התיקון ייבדק מה גרם לנזילה. האם מדובר על בלאי סביר שנוצר במערכת האינסטלציה במהלך השנים של השימוש בו, או שמא נעשה שימוש לא ראוי במערכת המים וזו הסיבה לתקלה. למעשה – אם צנרת המים צברה נזקים הדרגתיים במהלך השנים וכעת נוצרה נזילה, על בעל הבית הלא הוא המשכיר לשלם את העלויות. שכן הוא זה שצריך להעמיד לרשות השוכר דירה ראויה לשימוש ולמגורים. במידה והתקלה נוצרה בגלל שימוש לא ראוי והתקלה היא תוצאה ישירה מכך, הרי המשכיר שאחראי על התקלה יישא בעלויות.

הסכמים בחוזה השכירות

נושא נוסף שמתייחסים אליו בבירור הגורם שצריך לשאת בעלויות התשלום הוא הסכמים בחוזה השכירות. יש משכירים ושוכרים שמתייחסים לנושא תקלות ותיקונים בחוזה השכירות וקובעים מראש מה עושים בכל מקרה של נזק. כך שאם יש הסכם ההתנהלות תהיה על פיו. לדוגמה, יש משכירים שמפקידים בידי המשכיר את הטיפול בתקלה. כאשר את עלות התיקון הוא יקזז מעלות דמי השכירות. לעומת זאת יש משכירים שמעדיפים להזמין בעצמם נותן שירות ולברר על מחירים ועל פתרונות אפשריים, ולשלם על כך בעצמם. כך הם שומרים על הנכס ואת העלויות בידיים שלהם.

הסכמה לגבי עלויות תיקון

במידה והשוכר מזמין את נותן השירות ואילו המשכיר משלם, צריך יהיה להגיע להבנה לגבי בחירת נותן שירות והמחיר שהוא גובה. אם אין דחיפות אין סיבה לשלם על שירות בשעות הלילה. וסקר קצר לפני שמזמינים את נותן השירות הוא צעד שנותן אינדיקציה לגבי עלויות צפויות וסבירות.

מאתר נזילות מקצועי לאיתור יעיל

בכל מקרה חשוב לזכור כי איתור נזילה חייב להתבצע במהירות ככל האפשר, ככל שהמים ממשיכים לזרום הנזקים רק הולכים ומתפשטים ועלולים לפגוע גם ברהיטים שבבית ועוד.. בין אם המשכיר אחראי על כך ובין אם השוכר צריך לבחור מאתר נזילות מקצועי כדי לבדוק את הצנרת בצורה יסודית ולזהות היכן התרחשה הנזילה בדיוק. ובהתאם למסקנות להציע את שיטת התיקון המתאימה למקרה.