בדיקת לחץ מים לאיתור נזילה

בדיקת לחץ מים לאיתור נזילה: איך מבצעים?

המטרה של בדיקת לחץ מים היא לספק אינדיקציה לקיומה של נזילת מים בצנרת. אם מופיעה ירידת לחץ, צריך לבצע עוד כמה בדיקות על מנת לאתר במדויק את מקור הנזילה ולסמן אותה. מלבד בדיקת לחץ מים, הכלים שבהם משתמשים הם מצלמה טרמית, החדרת גז ורובוט זעיר.

נזילת מים היא בעיה שכיחה שעלולה להופיע גם בצנרות חדשות וגם בצנרות ישנות. בצנרות חדשות, הסיבה להופעת נזילת מים היא בדרך כלל ליקויי בנייה מצד הקבלן או חוסר הלימה בין סוג הצינורות לבין התשתית. בבתים ישנים, נזילות מים הן לרוב תוצאה של בלאי טבעי, שחיקה, פיצוצי מים, חדירת שורשים אל הצנרת וכן הלאה.
החדשות הטובות הן שכיום ניתן לאתר את כל סוגי הנזילות – בלי לשבור קירות, בלי להרים את הרצפה ובלי לגרום הרס מיותר. על מנת לעשות את זה, מתחילים בקבלת אינדיקציות כלליות לכך שיש בכלל נזילה. לאחר מכן, ממשיכים עם שימוש בציוד מתקדם שמאפשר גם לאתר את מקור הנזילה וגם לתקן אותה.

החשיבות של בדיקת לחץ מים לאיתור נזילה

בדיקת לחץ מים לאיתור נזילה היא השלב הראשון שעליו מקפידים על מנת לוודא את קיומה של הבעיה. בשלב הזה, מה שעושים זה להשתמש במד לחץ כדי לקבל אינדיקציה ראשונית לקיומה של נזילה בצנרת אספקת מים. אם מופיעה ירידת לחץ, מבצעים עוד בדיקות נוספות כדי לאתר במדויק את המיקום של הנזילה ולבחור את הפתרון עבורה.
הנה למשל כמה כלים שאותם אפשר לצרף לתהליך המלא של בדיקת לחץ מים לאיתור נזילה, על מנת לפתור את הבעיה גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך:

א. מצלמה טרמית – היתרון של מצלמה טרמית בא לידי ביטוי בכך שהיא מראה מה קורה מאחורי הקלעים, או במילים אחרות מאחורי הקירות. עם מצלמה טרמית אפשר להתחקות אחר כל סוגי הנזילות ולראות בזמן אמת את המיקום שלהן.
ב. החדרת גז – אפשרות אחרת היא להחדיר גז בטוח וידידותי לסביבה אל תוך הצנרת, כדי לראות איפה בדיוק הוא דולף. אחרי שמזהים את נקודות הדליפה של הגז, ניתן לדעת טוב יותר באיזה שיטת איטום להשתמש.
ג. רובוט זעיר – החדרת רובוט זעיר היא הפעולה הטובה ביותר עבור איתור כל סוגי הנזילות והיא מתאימה לתשתיות שאין בהן נגישות גבוהה לבני אדם. מצד שני, זו גם שיטת איתור נזילות יקרה יחסית. לכן, חשוב להתייעץ עם בעלי מקצוע לגבי השאלה באיזה שלב לצרף רובוט זעיר לתהליך של בדיקת לחץ מים לאיתור נזילה.

מתי כדאי לבצע בדיקת לחץ מים בצנרת?

האמת היא שבדיקת לחץ מים בצנרת לא מתבצעת רק על רקע חשד כללי להופעת נזילות מים. בפועל, בדיקה כזו יכולה לסייע בכל התקנה של תשתית אינסטלציה חדשה וגם במבנים קיימים. חוץ מזה, הבדיקה מתבצעת בתום שיפוץ, בביקורת מבנים או אחרי חיטוי לצנרת המים לצורך סילוק משקעים שגרמו לשינוי בלחץ המים המקורי.
בנוסף, אפשר להתייעץ עם בעלי מקצוע לגבי בדיקת לחץ מים בצנרת במסגרת הבדיקות הנדרשות לקבלת טופס 4, אם רוצים לאמת חשש ללחץ מים נמוך בברז המים במטבח וגם בחדרי אמבטיה ושירותים. כל עוד מרכזים את הפעולות הללו תחת קורת גג אחת, מגדילים את הסיכוי לפתרון של הבעיה בלי לחרוג מתוך מסגרת התקציב.

לסיכום, בדיקת לחץ מים לאיתור נזילה מתבצעת עם מכשיר מיוחד והיא גם יכולה לשמש חלק מסל שירותים רחב יותר של חברת אינסטלציה מקצועית.