מה זה מנופאי

מה זה מנופאי?

תקנות הבטיחות בעבודה קובעות בין היתר למי מותר להפעיל עגורן, או במילים אחרות מנוף. מפעיל מנוף שמוסמך לכך מכונה גם מנופאי והוא יכול להציע את השירותים שלו לחברות בענף הבנייה, הלוגיסטיקה, ההובלות, השינוע וכן הלאה. כמו כן, מנופאי הוא איש מקצוע שעובר הסמכה מתאימה על מנת להפעיל סוגים שונים של מנופים ועגורנים. כפועל יוצא מכך, מנופאי יכול לבצע את העבודה עם העגורן בחלל סגור כגון אולמות ייצור ומחסנים – אבל גם בשטחים פתוחים. אם רוצים לבצע את התפקיד של מנופאי על הצד הטוב ביותר, יש להקפיד על הוראות החוק ועל תקנות הבטיחות בעבודה.

לאחר ההסמכה, צריך למשל לעבור ריענון של הנהלים אחת לתקופה מסוימת ולוודא שמכירים אותם היטב. לאחר מכן, ניתן להתייעץ עם מנופאי לגבי סוגים שונים של פרויקטים ולשכור את השירותים שלו בצורה חד פעמית בלבד. לשם השוואה, אפשרות אחרת היא להעסיק מנופאי באופן קבוע בתור שכיר. אבל בגלל שקיימות אפשרויות תעסוקה רבות וגם ביקוש גבוה לשירותים של מנופאי אצל חברות בנייה, יזמים או אפילו קבלנים שיפוצים קטנים יחסית – רבים מבין אלו שמסיימים את ההכשרה ומקבלים הסמכה של מנופאי בוחרים להציע את סל השירותים שלהם בצורה עצמאית. 

סוגי מנופאים

החוק בישראל מגדיר הבדל בין סוגי עגורנים ודרגות עומס ולכן קובע הסמכות שונות. ההבדל בין העגורנים נקבע לפי דרגות העומס, מה שמשליך על השאלה למי מותר או אסור להפעיל כל סוג של מנוף. בנוסף, קיימות רמות הסמכה שונות של מנופאי וכדאי להכיר אותן:

א. הסמכה מסוג א' מאפשרת להפעיל עגורן צריח

ב. הסמכה מסוג ב' מתאימה למפעיל עגורן נייד

ג. הסמכה מסוג ג' מיועדת למפעיל עגורן גשר עילי ועגורן שער

ד. הסמכה מסוג ד' מתאימה למפעיל עגורן להעמסה עצמית

ה. סוג ה' – אתת

במילים אחרות, צריך להכיר את הסוגים השונים של ההסמכות אם רוצים לגייס לטובת הפרויקט את השירותים של מנופאי. בין אם מדובר על העסקת מנופאי באופן קבוע או על השכרת השירות שלו לפי משך ואופי הפרויקט, השוואה בין סוגי ההסמכות היא חלק בלתי נפרד מהוראות החוק. לאחר שמכירים את ההסמכה ואת המאפיינים שלה, ניתן לבחור איזה מנופאי להעסיק ואולי אף להתמקד רק בשירותיו של אתת. 

מנופאי

השכרת מנופאים

השירות של השכרת מנופאים מוכיח את החשיבות שלהם עבור התעשייה המודרנית. עד לפני מספר שנים רוב המנופאים היו מועסקים באופן קבוע על ידי חברות בנייה או יזמים, אבל כיום הביקוש לשירותים שלהם עולה על ההיצע. כפועל יוצא מכך, גם חברות גדולות שעוסקות בענף הבנייה או היזמים מגלות מדי פעם שהן זקוקות לגיבוי של עוד מנופאי. במקרים כאלה, אותן חברות לא יעסיקו מנופאי באופן קבוע אלא רק ישכרו את השירותים שלו. מעבר לכך, ייתכנו מצבים שבהם קבלנים קטנים יחסית או אנשים פרטיים שבוחרים לשפץ את הבית ולעבור דירה מתעניינים באפשרות של השכרת מנופאים.

בכל אחד מהמקרים האלה, הדגש הוא על כך שמעסיקים מנופאי לתקופה קצרה בלבד. במסגרת שירות של השכרת מנופאים, לא צריך לשלם על התנאים הסוציאליים שלהם וניתן גם להשתמש בשירות שלהם פר פרויקט. מבחינה כלכלית, כל שנדרש הוא להשוות בין שירותים שונים של השכרת מנופאים ולנסות להבין את המשמעות מבחינת עלות לשעת עבודה, עלות הפרויקט כולו וכן הלאה. לאחר מכן, ניתן להגדיל או להקטין את מצבת העובדים על פי קצב ההתקדמות של הפרויקט ולפי דרישות שונות שמתעוררות בשטח.