מערכות אזעקה

איפה ממקמים רכזת של מערכות אזעקה?

מיקום נכון של הרכזת יכול לשפר את התפקוד האזעקה ולצמצם את הסיכון לנטרול שלהן על ידי פורצים. במאמר הבא נציג מהם השיקולים המרכזיים, נבין מה צריך להביא בחשבון ונשווה בין הפתרונות שעל הפרק

מערכות אזעקה הן פתרון מעולה עבור בתים פרטיים ודירות. גם בדירות בבנייני מגורים משותפים וגם בבתים פרטיים וצמודי קרקע, המטרה העליונה היא להתקין אזעקה על מנת לייצר הרתעה ולהרחיק פורצים וגנבים. אם הפורצים שומעים אעזקה, הם ככל הנראה יעדיפו לברוח ולחפש מקום אחר. במקביל, אביזרים וכלים שמחוברים לאזעקה מאפשרים להעביר התרעה אוטומטית אל כוחות הביטחון.

למה חשוב לבחור מיקום נכון?

השאלה המתבקשת היא כיצד מבצעים התקנת מערכת אזעקה, או בעיקר איפה כדאי למקם את הרכזת. מצד אחד, מיקום נוח ונגיש של הרכזת יכול לסייע בתפעול השוטף של אזעקה ואף למנוע נזקי בלאי ושחיקה. מצד שני, מיקום יותר מדי בולט עלול לסכן את המערכת ולהקל על פורצים שמעוניינים להזיק לה. לכן, הדרך הנכונה לדעת איפה ממקמים רכזת מערכות אזעקה היא להתייחס אל השיקולים הרלוונטיים.

כך תדעו איזה מיקום הכי מתאים עבורכם

הנה למשל השיקולים שעשויים להשפיע על ההחלטה, תוך התייחסות למקרים שונים של הצורך בהתקנת רכזת של אזעקה:

א. מקום מסתור – כל המערכות ללא יוצא מן הכלל צריכות להיות מותקנות במקום מסתור. כאשר הרכזת של מערכת האזעקה מוסתרת, זה אומר שיש פחות סיכוי לכך שגנבים או פורצים ייתקלו בה בטעות או ימצאו אותה בכוונה. ברוב המקרים, ניתן גם להתייעץ עם בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום לגבי מקום מסתור קיים. במקרים אחרים, יכול להיות שהפתרון יהיה לבנות מקום מסתור ייעודי, כמו למשל מגבס או עץ. 

ב. מערכת אלחוטית – שיקולים אחרים שמשפיעים על השאלה איפה כדאי למקם רכזת אזעקה קשורים אל האופן שבו היא אמורה לפעול. אם למשל המערכת היא אלחוטית, מומלץ לוותר על התקנת הרכזת באזורים ללא קליטה. במקרים כאלה, צריך למצוא אזור שיש בו קליטה ישירה ולא להתקין רכזת לדוגמא בממ"ד, בחדר מוגן, במרתף, בחניון וכן הלאה. עם זאת, ברוב המקרים המלצות כאלה יהיו רלוונטיות בעיקר לבתי עסק או בניינים ולא ללקוחות ואנשים פרטיים. 

ג. מערכת קווית – מערכות שמבוססות על תקשורת קווית נחשבות אמינות יותר. בשביל ליהנות מהיתרונות של מערכת אזעקה כזאתי גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך, רצוי למקם את ההתקנת הרכזת במקום מסתור ורק לדאוג לחיבור קווי שלה אל הגלאים. כמו כן, היתרון הוא שבמקרים אלו וכל עוד מדובר במקום מסתור ייעודי, ניתן להתקין את הרכזת בכל חדר של הבית.

איך מבצעים את התקנת הרכזת בפועל?

ההחלטה איפה למקם רכזת אזעקה היא רק חלק מתוך מערכת שיקולים רחבה יותר. אם רוצים לבצע את התקנת הרכזת בפועל, צריך לפנות אל בעלי מקצוע שמכירים את התחום ומתמחים בו. ניתן כמובן גם לנסות לבצע התקנת אזעקה בצורה עצמאית, אך עדיף לפנות אל בעלי מקצוע ולחסוך זמן וטרחה.

הרתעה עם רכזת מתאימה – כל הסיבות להשקיע בהתקנה

לסיכום, רכזת אחראית על התפעול האזעקה ובלעדיה לא ניתן להשיג את ההרתעה והשיפור בתחושת הביטחון האישי. בתוך כך, מאוד חשוב גם לדעת איפה בדיוק לבצע התקנת מערכות אזעקה ומה לעשות על מנת להפיק מתוכה את מלוא התועלת. במקרה של התלבטות, מתייעצים עם בעלי מקצוע.