מכון אורטופדי

משמעות משפטית של פגיעות אורטופדיות בחיילים

פגיעה אורטופדית עלולה להיות חמורה בדיוק כמו פגיעה פיזית אחרת בחיילי צה"ל, בין אם בשירות סדיר או בקבע. במאמר הבא נבין מה המשמעות המשפטית של פגיעות מן הסוג הזה, מתי אפשר לקבל פיצוי כספי ועם מי כדאי להתייעץ

חיילים בשירות סדיר או קבע צריכים להכיר את הזכויות המשפטיות שלהם. בין היתר, כדאי למשל להבין מה המשמעות המשפטית של פגיעות אורטופדיות. אמנם נהוג לזלזל בפגיעות כאלה, אבל בפועל הן עלולות להיות לא פחות מטרידות ומסוכנות מכל פגיעה פיזית אחרת. בנוסף החוק מתייחס בחומרה לפגיעות שלא מטופלות על ידי משרד הביטחון, צה"ל, הרשויות ומוסדות המדינה והוא אף מאפשר לחיילים להגיש תביעה כדי לקבל פיצוי כספי הולם.

איך יודעים שמדובר על פגיעה אורטופדית?

הדבר החשוב ביותר שאותו חיילים וחיילות צריכים לעשות על מנת לבסס טענה לפגיעה אורטופדית הוא להשיג מסמכים התומכים בכך. בשביל להוכיח פגיעה מן הסוג הזה, ניתן להגיע למשל אל מכון אורטופדי ולעבור בדיקה יסודית. לאחר מכן, אפשר לבסס את הטענה עם דוגמאות מהשירות הצבאי, מחקרים שתומכים בה ונתונים מהשטח. גם בהקשר הזה, התייעצות עם נציגים ממכון אורטופדי היא פתרון מעולה המאפשר לרכז את כל התהליך תחת קורת גג אחת.

מה ההבדל בין פגיעה מתמשכת לבין פציעה?

דווקא מקרים כמו פציעה ותאונה במהלך מילוי תפקיד החיילים בשירותם הצבאי קל יותר להוכיח. לעומת פגיעה מתמשכת שמחייבת מעקב צמוד מצד נציגים של מכון אורטופדי, פציעה פתאומית מבוססת על דוח שיש בו פרטים קונקרטיים: מקום הפציעה, תיאור הנסיבות שהובילו לאירוע, מועד ושעת הפגיעה, אופי ומקום הפציעה על גוף החייל, מסמכים רפואיים, תיעודים רלוונטיים וכמובן התייחסות עדים.

מתי מותר להגיש תביעה נגד משרד הביטחון?

פגיעות אורטופדיות קלות יחסית מאפשרות לקבל את הטיפול הרפואי הנדרש כבר ביחידה הצבאית שבה משרתים. לעומת זאת, פציעות קשות שעלולות להשפיע על העתיד הבריאות כבר מחייבות ליווי משפטי עם עורך דין כי אולי ישנה עילה ישירה להגשת תביעה. את התביעה מגישים נגד משרד הביטחון ובצירוף מסמכים שיש ממכון אורטופדי או טפסים רלוונטיים אחרים. 

החשיבות של חוות דעת מומחה

המשמעות המשפטית של פגיעות אורטופדיות בחיילים נקבעת בין היתר לפי חוות דעת מומחה. היות והשופט הוא בדרך כלל לא איש מקצוע מתחום האורטופדיה, היכולת שלו להכריע בצורה עצמאית בסוגיה עלולה להיות מוגבלת. אז כדי שהשופט כן יצליח לקבל החלטה מבוססת ומנומקת, מגישים לו חוות דעת רפואית. חוות הדעת יכולה להיכתב על ידי מומחה מטעם מכון אורטופדי ואמורים להיות בה את כל הפרטים התומכים בטענתו המרכזית של החייל.

מתי מקבלים זימון לוועדה רפואית?

תביעות המוגשות למשרד הביטחון מוגבלות בתקופת התיישנות של 3 שנים ממועד סיום השירות הצבאי. עם זאת, ישנם מקרי "חבלה רשומה" בהם תקופת ההתיישנות ארוכה יותר. בכל מקרה, הוכחה שהפגיעה קשורה בתנאי השירות הצבאי מובילה לזימון מיוחד לוועדה רפואית שבוחנת את אופי הפגיעה ואת השלכותיה. לפי החלטת הוועדה, ניתן לקבוע סופית את גובה הפיצויים.

כך תדעו מה מגיע לכם

לסיכום, יש משמעות משפטית ברורה לפגיעות אורטופדיות של חיילים בשירות קבע או סדיר. הדבר החשוב מבחינת חיילי צה"ל הוא לדעת מה מגיע להם, לפעול מוקדם לפני תום תקופת ההתיישנות ולערב עורכי דין ומומחים. בנוסף, יש לאסוף כמה שיותר מסמכים ועדויות שתומכים בטענה לפגיעה אורטופדית או לפציעה.