מה ההבדל בין יהלום מעבדה ליהלום טבעי?

עם העלייה בפופולריות של יהלומי מעבדה, כדאי להכיר את התחום. בעבר, יהלומי מעבדה נחשבו מוצר יקר יחסית שלא מהווה תחליף הולם, אבל כיום כל אחד יכול לרכוש יהלומי מעבדה במחיר נגיש. עם זאת, יש הבדלים בין שני סוגי היהלומים וחשוב להכיר אותם כדי להבין מדוע יהלומי מעבדה הם מוצר פופולרי.

מה ההבדל בין יהלום מעבדה ליהלום טבעי

יהלום טבעי – מיוצר בטבע

רוב היהלומים הטבעיים מיוצרים עמוק בתוך מעטפת כדור הארץ, שהיא השכבה בין קרום כדור הארץ לשכבה החיצונית. התהליך איטי מאוד ומתרחש במשך מיליארדי שנים, תחת תנאי טמפרטורה ולחץ גבוהים מאוד. כשמתרחשות התפרצויות וולקניות נדירות, היהלומים מתקרבים אל פני השטח ומשם אפשר לכרות אותם בתהליך קשה ומורכב.

ההבדל בין יהלום מעבדה ליהלום טבעי באופן הייצור

יהלומי מעבדה מיוצרים בתהליך מלאכותי, באמצעים טכנולוגיים מעשה ידי אדם. כבר בשנות ה-40 של המאה ה – 20, חוקרים גילו שאפשר לחמם גרפיט, שזהה להרכב הפחמן הטהור ממנו עשוי יהלום טבעי, בתנאי לחץ וטמפרטורה דומים לאלו שבתהליך ייצור יהלומים טבעיים. עם הזמן הלכו והשתכללו שיטות הייצור והטכנולוגיות ובמקביל, עלויות המכשור והמכונות ירדו. זה הביא לעליה ניכרת בפופולריות של יהלומי מעבדה במהלך המאה ה – 21. תהליך הייצור שלהם נהיה פשוט יותר ובמקביל, האיכות שלהם עלתה.

ההבדל בין יהלום מעבדה ליהלום טבעי בראיית עולם חברתית

חשוב לזכור כי הבדל בין יהלום מעבדה ליהלום טבעי, משקף גם את ראיית העולם החברתית-הומנית העומדת מאחורי תהליך הייצור. הרבה אנשים הרוכשים יהלומים רגילים לא מקדישים די מחשבה לתנאי העבודה הקשים של כורי היהלומים. בהרבה מקרים מדובר בעבודת פרך של שעות ארוכות, בתנאים מסוכנים וללא אמצעי הגנה הולמים. התוצאה הסופית מרהיבה ויהלומים הם חבריהם הטובים ביותר של אנשים רבים שאוהבים להתגנדר עם התכשיט היוקרתי, אך המחשבה על תהליך הכרייה שלהם מעיבה על ההנאה מהתכשיט.

יהלום מעבדה, לעומת זאת, מיוצר בתנאים הולמים: במעבדות ובמפעלים הכוללים מדענים ופועלי ייצור, שלא מסכנים את חייהם עבור התכשיט. אפשר ליהנות מהיופי ומהיוקרה של יהלום מרהיב, ללא רגשות אשמה ולדעת כי מדובר במוצר איכותי, שאף אחד לא נפגע במהלך הכנתו.

יש הבדל בין יהלום מעבדה ליהלום טבעי גם במחיר

הבדל בין יהלום מעבדה ליהלום טבעי הוא בעיקר במחיר. הייצור והכרייה של יהלומים טבעיים הם תהליכים מורכבים, המשפיעים גם על המידה שבה התכשיט הופך לנדיר. ההשפעה הזו מגולמת במחיר לצרכן ולכן, אם אתם מגיעים לחנות ומבררים מה ההבדל בין יהלום מעבדה ליהלום טבעי מבחינת עלויות, תגלו כי הפער עומד לפעמים שליש מהמחיר ויותר. קראט אחד של יהלום טבעי עולה הרבה יותר מקראט אחד של יהלום מעבדה וכשמדובר בתכשיטים משובצים ביהלומים, הפער במחיר הופך לעוד יותר משמעותי. זו הסיבה שיהלומי מעבדה הופכים לאפשרות העדיפה בקרב יהלומנים, תכשיטנים וחובבי תכשיטים ואפילו אנשים עמידים, סלבס וכדומה, כבר הבינו שאפשר להשקיע הרבה פחות ולקבל את אותה תמורה.

האם יש הבדל בין יהלום מעבדה ליהלום טבעי בתכשיטים?

אם אתם שואלים את עצמכם אם יש הבדל בין יהלום מעבדה ליהלום טבעי מבחינת הנראות בתכשיטים, התשובה היא שלילית. אין שום הבדל בדרך בה יהלומי מעבדה משובצים בתכשיטים ומי שלא יודע שמדובר ביהלום מעבדה, לא יוכל להבחין כי לא מדובר ביהלום טבעי המשובץ בתכשיטים. טבעות אירוסין, טבעות נוי, שרשראות, צמידים, עגילים וכל סוגי התכשיטים הכוללים יהלומי מעבדה, נראים בדיוק כמו תכשיטים הכוללים יהלומים טבעיים – מרשימים ואלגנטיים.