ממה נגרמת נסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים, או מה שמכונה בשמו המדעי "מחלת חניכיים", היא מצב שכיח המאופיין בנסיגה של רקמת החניכיים מסביב לשיניים. מחלה זו יכולה להוביל לחשיפת שורשי השיניים, רגישות, כאבים וסכנה לאובדן שיניים בשלבים מתקדמים. יש מספר גורמים עיקריים העלולים לגרום לנסיגת חניכיים.

סיבות לנסיגת חניכיים

היגיינת פה לקויה

אחד הגורמים המרכזיים לנסיגת חניכיים הוא היגיינת פה וסינית לקויה. הצטברות של פלאק דנטלי (משקעי רוק וחיידקים על משטחי השיניים) יכולה לגרום לדלקת חניכיים כרונית. דלקת זו מובילה לנסיגת החניכיים עם הזמן. מנקים את האזור שמסביב לשיניים היטב באמצעות צחצוח ושימוש בחוט דנטלי יכולים למנוע את התופעה.

עישון

עישון הוא גורם סיכון משמעותי לנסיגת חניכיים. עשן הסיגריות מכיל כימיקלים רעילים המחלישים את מנגנוני ההגנה של הגוף כנגד זיהומים בפה. כמו כן, העישון גורם לירידה בזרימת הדם לרקמות הפה, מה שמפריע לתהליך הריפוי לאחר פציעה או זיהום.

מחלות כרוניות

מחלות כרוניות כמו סוכרת וחוסר חיסוני עלולות להגביר את הסיכון לנסיגת חניכיים. במצבים אלו, יכולת הגוף להילחם בזיהומים ולרפא את הנזקים לרקמות הפה פוחתת.

גורמים גנטיים

יש גם גורמים גנטיים שעשויים לתרום לנסיגת חניכיים אצל אנשים מסוימים. חלק מהאנשים פשוט נולדים עם נטייה גבוהה יותר לפתח מחלות חניכיים, גם כשהם שומרים על היגיינת פה טובה.

לסיכום:

נסיגת חניכיים היא תופעה שכיחה הנגרמת על ידי שילוב של גורמים כמו היגיינת פה לקויה, עישון, מחלות כרוניות וגורמים גנטיים. טיפול מוקדם וקפדני על בריאות הפה יכול למנוע את התדרדרות המצב.