ההבדל בין נחירות לדום נשימה

נחירות הן סימפטום שעלול להעיד על דום נשימה בשינה. ההבדל הוא שהנחירות לא בהכרח גורמות לדום נשימה, בעוד מי שסובלים מדום נשימה לרוב יסבלו מנחירות. בנוסף, צריך להבחין בין חסימה מלאה או חלקית של דרכי האוויר.

טיפול בדום נשימה בשינה
טיפול בדום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה היא מצב רפואי לא רצוי שעלול להיות מסוכן. המשמעות של דום נשימה בשינה היא יקיצות רבות במהלך הלילה, מה שפוגע באיכות השינה ומונע ממנה להיות מספקת, כיום קיים טיפול בדום נשימה בשינה.

אנשים שסובלים מדום נשימה בשינה לא משלימים את שנת הלילה שלהם כנדרש, חווים חסר משמעותי ועם הזמן גם מרגישים פגיעה במצב הרוח, בתפקוד הפיזי והמנטלי ועוד. כמו כן, דום נשימה בשינה הוא מצב שגורם לפגיעה בזיכרון, נטייה לעצבנות, פגיעה בזוגיות ואפילו סכנות בעת נהיגה.

איך יודעים אם אדם סובל מדום נשימה בשינה?

בשביל לבדוק האם אדם סובל מדום נשימה בשינה, ניתן לעקוב אחר התסמינים. החשד מתעורר אם לדוגמא מדובר על אדם שסובל מכמות רבה של נחירות, משקל עודף ועייפות מוגברת. אלו תסמינים עיקריים שמעוררים חשד ואחריהם צריך לפנות לרופא מומחה בתחום רפואת השינה. 

בשלב הזה, עוברים שאלון מקיף לגבי התסמינים המדווחים ובוחנים את ההתנהלות של הנבדק במהלך היום. לבסוף מבצעים גם בדיקת שינה במעבדה או בבית, כולל בדיקת אחוזי חמצן בזמן השינה, למידת עומק השינה ונתוני א.ק.ג.

האם כל אדם שנוחר סובל מדום נשימה בשינה?

מכאן והלאה כבר אפשר להצביע על הבדלים בין נחירות לדום נשימה בשינה. אמנם נחירות הן תופעה שכיחה יותר מאשר דום נשימה בשינה, אך מומלץ בכל זאת להכיר את האופן שבו המדע המודרני מתייחס לכל אחד מהמצבים האלה. הנה לדוגמא ההבדלים העיקריים ומה שצריך לשים לב אליו:

  1. הנחירות הן סימפטום ולא בעיה רפואית – נחירות הן רק חלק מתוך רשימה ארוכה יותר של סימפטומים שמעידים על דום נשימה בשינה. בשביל לאשש או לשלוח השערה על דום נשימה בשינה, צריך לעבור את הבדיקה המלאה ולהתייעץ עם רופא מומחה שזהו תחום העיסוק העיקרי שלו.
  2. לא כל נחירה מעידה על דום נשימה בשינה – מצד אחד, גם גברים וגם נשים שסובלים מנחירות צריכים לבדוק האם הם סובלים מדום נשימה בשינה. מצד שני, לא כל נחירה מעידה על דום נשימה בשינה. אמנם גם נחירות פוגעות באיכות החיים של בני הזוג שנמצאים יחד איתנו באותה מיטה, אבל הן כאמור לא נחשבות לבעיה רפואית שעומדת בפני עצמה.
  3. אופי הטיפול – הטיפול בדום נשימה בשינה משלב בין טיפול שמרני שמבוסס על שינוי באורח החיים, התקן דנטלי או מכשיר להזרמת אוויר בלחץ, לבין טיפול חדרני שיכול להגיע עד כדי ניתוחים המבוצעים על ידי רופאי אף אוזן גרון וכוללים כריתת רקמות שנוטות לצנוח בעת השינה. הפתרונות הכירורגיים רלוונטיים רק אם מדובר על מצב מאוד חמור יחסית של דום נשימה בשינה, בעוד הפתרונות השמרניים הם זמינים יותר.

כיצד מטפלים בנחירות ודום נשימה בשינה?

החדשות הטובות הן שניתן למנוע גם את הנחירות וקיים גם טיפול בדום נשימה בשינה, על ידי אימוץ של מספר כללי מפתח. קודם כל, מאוד חשוב לשמור על תזונה נכונה ועל אורח חיים בריא. שנית, יש להקפיד על ביצוע פעילות גופנית מתונה. 

חוץ מזה, רצוי להשתמש בהתקן דנטלי ייעודי או לברר לגבי מכשיר להזרמת לחץ אוויר. רק אם אף אחד מהפתרונות הללו לא משיג את המטרה ומשפר את איכות החיים, ניתן לשקול את ההתערבות הכירורגית והחודרנית.