מדרסים

מהם מדרסים ביומכניים ולמה הם משמשים

ביומכאניקה היא חלק מתחום האורטופדיה וכדאי להבין כיצד היא משפיעה גם על כף הרגל שלנו. במאמר הבא נשווה בין סוגים שונים של פתרונות ביומכניים ונסביר כיצד בוחרים אותם

ביומכאניקה מאפשרת לחקור את תנועת הגוף לאור הביולוגיה הטבעית של גוף האדם. את היישומים וההשלכות של ביומכאניקה ניתן לראות בשורה ארוכה של תחומים ואביזרי אורטופדיה, כמו למשל מדרסים. באמצעות פתרונות ביומכאניים מן הסוג הזה אפשר כיום להשיג יתרונות רבים ולשדרג את התוצאות של הפתרונות המסורתיים.

החשיבות של ביומכאניקה בתחום של אורטופדיה

הדרך הכי טובה לראות את היתרונות של אורטפדיה היא באמצעות מדרסים ביומכניים. הם קשיחים יותר, תהליך הייצור שלהם מדויק יותר והם בעיקר לוקחים בחשבון את העומס והלחצים שמופעלים על כפות הרגליים גם בעת ביצוע פעולות בסיסיות. אז אם פתרונות אורטופדיים רגילים מביאים בחשבון את הסכנות שנשקפות לגוף רק במהלך פעילות גופנית וספורטיבית אינטנסיבית, המטרה של פתרונות ביומכניים היא לסייע לנו גם בהליכה, ריצה ועמידה. 

הכל מתחיל ונגמר בתמיכה בכף הרגל

אפשר גם להשוות בין סוגי מדרסים על מנת לזהות את היתרונות של ביומכאניקה ואת האופן שבו היא באה לידי ביטוי בהקשר של תמיכה אורטופדית בכף הרגל. ראשית, התמיכה קשיחה יותר עם פתרונות ביומכניים לעומת מדרסים רגילים שעשויים חומר רך. שנית, הם לא מושפעים מדריכת הרגל של המטופל ולכן מחזיקים מעמד זמן רב יותר. אז נכון שהפתרונות הביומכניים יקרים יותר, אבל כאן כבר מדובר בהשקעה לטווח ארוך ולא בהוצאה חד פעמית ורגילה. 

למי פונים לפני שבוחרים פתרונות אורטופדיים?

לא כל הפתרונות האורטופדיים מתאימים למי שסובלים מעומס על כף הרגל, כאבי שרירים, שברי מאמץ וכן הלאה. בשביל ליהנות מהיתרונות של התאמת מדרסים צריך להגיע למכון אורטופדי ולהתייעץ עם בעלי מקצוע ב-3 נושאים מרכזיים:

  1. הטכנולוגיה שבה השתמשו על מנת לייצר את הפתרונות האורטופדיים – מאוד חשוב לתת עדיפות לפתרונות אורטופדיים שמיוצרים בטכנולוגיה מתקדמת. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת יותר, כך זה אומר שהיא מנצלת היטב את חומרי הגלם ואת התמיכה שהם מסוגלים להעניק לכף הרגל.
  2. התאמה אישית אחרי מדידה והדמיה – התאמה אישית מבוססת על מדידה והדמיה. כיום זה כבר לא מסובך לבצע הדמיה תלת ממדית של כף הרגל עוד לפני התאמה של פתרונות אורטופדיים כאלה ואחרים, גם בלי שהעלות של המוצר הסופי תתייקר. רואים את זה בעיקר עם חומרים שמבוססים על טכנולוגיה ביומכאנית וזה שכיח במכוני אורטופדיה מקצועיים.
  3. שיפור התנועה והיציבה – המטרה של התאמה אישית היא לשפר את התנועה והיציבה. בשביל להשיג את השיפור ולמנוע כאבים קשים, משתמשים בפתרונות אורטופדיים שנרשמים על ידי אורטופדים ומומחים. 

מאיזה חומרי גלם מייצרים את הפתרונות הביומכניים?

עוד דרך טובה להבין מהם פתרונות ביומכניים ומה אפשר לעשות איתם היא להסתכל ספציפית על חומרי הגלם. כך רואים שחומרי הגלם הכי נפוצים בתחום הזה הם גרפיט ופלסטיק, כאשר בשני המקרים מדובר על חומרים קשיחים יחסית שמסוגלים לספוג את העומס המונח על כף הרגל. בנוסף, הם דורשים הרכבה והתאמה מדויקת לכף הרגל של המטופל על מנת שהנוקשות לא תהיה גבוהה מדי. 

פתרונות ביומכניים גם לבעלי משקל עודף

פתרונות אורטופדיים שמבוססים על טכנולוגיה ביומכנית מומלצים מאוד לגברים או נשים במשקל עודף. בין אם מדובר על מבנה גוף ספציפי או על השמנת יתר, אלו הפתרונות שמפיקים את המקסימום ומונעים את קריסת כף הרגל תוך שיפור התפקוד לאורך זמן.