איך בוחרים אוכל היפואלרגני לכלבים?

אוכל היפואלרגני מתאים לכלבים שסובלים מרמות שונות של רגישות או אלרגיה. במאמר הבא נסביר כיצד מתאימים כל סוג כזה של אוכל לצרכים של הכלב ועם מי אפשר להתייעץ במקרה של דילמה או התלבטות

כלב שמגלה רגישות או אלרגיה לסוגים מסוימים של מזון זקוק להחלפה של התפריט. בשלב הראשון, אפשר לנסות לשלב בתזונה החדשה כמה שיותר מקורות חלבון. במידה וזה לא עוזר, ניתן בשלב השני לעבור ספציפית לסוגים מסוימים של אוכל היפואלרגני.

ההבדל בין אוכל רגיל לבין היפואלרגני הוא באיזון בין כמות החלבונים, השומן והוויטמינים. עם זאת, לא תמיד סוג מסוים של אוכל שמתאים לכלבים מסוימים גם מתאים לכלבים אחרים. אז כדי לבחור נכון אוכל מן הסוג הזה, יש כמה פרמטרים שכדאי להתייחס אליהם:

א. סוג הרגישות והבעיה הבריאותית – הדבר החשוב ביותר הוא להתאים כל סוג של אוכל לכלבים לסוג הרגישות והבעיה הבריאותית שמהן הם סובלים. כך לדוגמא המון סוגי כלבים רגישים לסוגי חלבון שונים, לכן המטרה של בחירת אוכל אחר היא להחליף אותו לרכיב מזין שונה. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מוסמך ולבדוק האם קיים מזון היפואלרגני לכלבים עם בעיות סוכרת, עור, כליות, פרקים וכן הלאה.

ב. תקופת ניסיון – גם המזון הכי איכותי לא יעזור לכלבים שלא מוכנים לאכול אותו. בשביל לפתור את הבעיה, ניתן לרכוש חבילה קטנה יחסית של אוכל היפואלרגני לכלבים ולהשתמש בו לתקופת ניסיון. אחרי תקופת ניסיון של כ-3 שבועות, כבר ניתן פחות או יותר לדעת האם הכלב מתחבר לאוכל החדש ומה הסיכוי שהוא ישרוד.

ג. שילוב עם תוספי תזונה – קיימים מקרים שבהם המלצה של וטרינר קובעת שיש לשלב אוכל היפואלרגני לכלבים עם תוספי תזונה. במקרים כאלה, צריך לקרוא היטב את המפרט המלא המופיע על כל סוג של מזון ולברר איזה סוגי תוספים חסרים בו. אם מוצאים את התוספים החסרים ומשלימים בעזרתם את המזון, הכלב ככל הנראה יחווה שיפור משמעותי באיכות החיים שלו מבחינת החשיפה לאלרגיות ובעיות נוספות.

ד. משקל הכלבאוכל לכלבים גדולים חייב להכיל מינימום 19-23 אחוז חלבון וכ-15 אחוז שומן. לשם השוואה, אוכל לכלבים קטנים יכול להכיל חלבון של 21-28 אחוז וכ-13 אחוז שומן. אמנם לא נראה שמדובר בהבדלים משמעותיים, אבל הם כן יכולים להשפיע על התרומה של כל אוכל עבור הכלב. 

כמה עולה היפואלרגני?

מצד אחד, ברור שהשיקול הזה בטל בשישים לעומת איכות החיים של הכלב והיכולת שלנו למנוע ממנו נטייה להשמנה, כאבים ובעיות רפואיות נוספות. מצד שני, העלות של האוכל נוטה להיות גבוהה יותר ובחישוב שנתי הפערים עשויים להגיע לעשרות אחוזים.

הפתרון הוא להשוות בין סוגים רלוונטיים של מזון היפואלגרני לכלבים ולהתייעץ עם וטרינר או נציגים של חנות חיות. במקביל, ניתן לקבל המלצות מבעלי כלבים אחרים שכבר רגילים להשתמש בסוג מסוים של אוכל כי הם מרוצים ממנו. אם מקבלים את כל ההחלטות האלה מראש, כנראה שיהיה קל יותר למצוא אוכל היפואלרגני שמתאים לכלב ועוזר לנו לשמור על מסגרת התקציב.