איך מתקינים טנסיומטרים?

טנסיומטרים מתקינים כדי ללמוד את תנועת המים בקרקע ולהגיב עם מערכות השקיה מתאימות. עם זאת, יש הבדל בין ההתקנה שלהם סביב ירקות ופרחים לעומת עצים ובכל מקרה חשוב לתאם התקנה מקצועית מול חברה המתמחה בתחום.

טנסיומטרים בנויים מצינור פלסטי ממולא מים עם קצה עליון שקוף, חרס נקבובי בצורת חרוט ומד ואקום בחלק העליון. את מד הוואקום המכאני מזהים בצורת שעון עם מחוג, כאשר במודל סטנדרטי שלו הוא מראה מד של 0-100 ס"ב. בכל מקרה, התקנה מקצועית מאוד חשובה כי אחת המטרות היא לשמור על אטימות מלאה כדי שהוואקום שנוצר בו לא ייפגע. 

מה המטרה של טנסיומטרים?

השלב הראשון בתהליך ההתקנה הוא לטבול אותו בכלי עם מים בגובה שמעל כיפת החרס. לאחר מכן ממתינים בערך שעתיים ממלאים את הצינור במים נקיים כמעט עד הרף העליון ומטפטים פנימה מספר טיפות של כלור ביתי כמו אקונומיקה. בשלב הזה, אפשרות אחרת תהיה לכסות את החלק העליון עם שרוול עשוי יריעת אלומיניום כדי להסתיר את אור השמש.

החשיבות של התקנה מקצועית

התקנה מקצועית של טנסיומטרים חשובה כי היא משפיעה בצורה דרמטית על האמינות של התוצאות. אם רוצים להבטיח תוצאות מדויקות, חייבים למשל למלא מים עד הקצה ולהבריג את מד הוואקום באופן ידני אבל בחוזקה. חוץ מזה, צריך להקפיד כל הזמן על כך שההברגה או ההסרה של מד הוואקום יתבצעו באופן ייעודי ורק על ידי מתאם פלסטי שנמצא מתחת לגוף השעון – ללא כלים מכניים ועם מי ברז רגילים. 

איך בוחרים את המיקום של התקנה? 

מעורבות של בעלי מקצוע חשובה גם כי הם משפיעים על המיקום המדויק של ההתקנה. מלבד ההתקנה עצמה שחייבת להיות מקצועית ולפי הנחיות היצרן, יש לבחור למשל צמח או צמחים שמייצגים את מרבית השטח ושהם בעצמם במצב תקין ועם עלווה. חוץ מזה, המיקום של טנסיומטר ליד הצמח צריך להיות בבית השורשים הפעיל – אבל מצד שני לא בדיוק מתחת לטפטפת או לממטרה. אם מדובר על טפטוף, ההמלצה היא לבחור מיקום התקנה לאורך השלוחה ובמרחק של 5-15 ס"מ מהטפטפת.

הבדלים בין צמחים ופרחים

אי אפשר לדבר על התקנה מקצועית של טנסיומטרים בלי להזכיר את ההבדל בין צמחים ופרחים. כך לדוגמא עומק המדידה תמיד תלוי באופי הצמח והקרקע, אך השאיפה היא להתקין ב-2 עומקים בירקות ופרחים אבל ב-3 עומקים אם מדובר על עצים. רק באופן הזה ניתן ללמוד את תנועת הקרקע, להגיב בהתאם ולשכלל תוך כדי שיפור את היעילות של מערכת ההשקיה.

את מי מזמינים כדי לבצע התקנה מקצועית?

התקנה מקצועית צריכה להתבצע על ידי חברה שזו ההתמחות שלה. המשמעות של התמחות בהתקנת אביזרים מן הסוג הזה היא סיכוי גבוה יותר למדידה מדויקת, עמידה בלוח זמנים וגם חיסכון בהוצאות. נכון שצריך לשלם בנפרד על טנסיומטר ועל ההתקנה, אבל המשמעות היא שמקבלים אחריות על התוצאות. בנוסף, הזמנת בעלי מקצוע מתאימים עוזרת לשלב עוד סוגים שונים של מערכות השקיה וכלי מדידה.

יש לך גינה או שטח חקלאי? צריך שגם יהיה לך אל מי לפנות!

המומחים של מוטס טנסיומטרים  ישמחו לעשות לך חיים קלים יותר עם תכנון או טיפול במערכות השקיה. יש לנו את הניסיון הנדרש על מנת לרכז תחת קורת גג אחת את כל השירותים שרלוונטיים עבורך, מה גם שאנו מגיעים מהר.