יריעות ביטומניות

איך מניחים יריעות ביטומניות?

היכרות עם השלבים להנחת סוגים שונים של יריעות ביטומניות יכולה לסייע לאיטום הגג. במאמר הבא נסביר מהם מרכיבי התהליך, איך מבצעים אותו ועם מי אפשר להתייעץ בכל מקרה של דילמה או התלבטות

יריעה ביטומנית מחזיקה מעמד זמן רב ולכן יכולה להתאים לאיטום מגוון סוגי גגות. מלבד עמידות גבוהה, יריעה ביטומנית מתאימה לאיטום הגג היא לא סופגת נזקי קור, חום, גשם ורטיבות ואף עמידה יחסית מפני פגיעות מכאניות. כמו כן, היריעה חוסכת את הצורך להלבין את הגג או לתחזק אותו אחרי האיטום.

בחירת המיקום המתאים עבור יריעה ביטומנית

השלב הראשון בתהליך איטום גגות ביריעות שעשויות חומרים ביטומניים הוא להתאים אותן לאופי הגג. אלו הדגשים העיקריים בהקשר הזה:

  • היריעה מתאימה כמעט לכל סוגי הגגות אבל היא יקרה יותר משיטות איטום אחרות
  • החומרים הביטומניים ביריעות לא מתאימים לאיטום גגות עם איטום אקרילי ישן
  • קשה לאטום ביריעות גגות שיש עליהם קולטי שמש, דודי שמש או גופים אחרים
  • הבטון מאפשר את יישום החומר הביטומני בצורה היעילה ביותר

מה ההבדל בין סוגים שונים של יריעות ביטומניות?

בשלב השני בוחרים סוג יריעה שבה בוחרים להשתמש. זה למשל השלב שבו רואים הבדל בין יריעה ביטומנית בעלת עמידות רבה מסוג APP, לבין יריעת SBS שגם היא עמידה אבל לא מומלצת לגג חשוף לשמש כי היא אלסטית יותר. בכל מקרה, התייעצות עם קבלני איטום תאפשר בשלב הזה לבחור יריעה מתאימה.

החשיבות של ניקוי הגג

החלק המעשי של הנחת יריעות מתחיל בניקוי הגג. יש להסיר מהגג חומרי איטום ישנים, לנקות אותו היטב מאבק ולקלף איטומים רופפים ובולטים. אם מדובר בגג חדש, צריך לבצע שיפועים קלים עם בטון כדי לנתב את המים לכיוון המרזבים. במידה והגג ישן במיוחד, יכול להיות שיהיה צורך לקלף את התשתית לגמרי כדי לחשוף תשתית חלקה. לאחר מכן, שוטפים היטב את הגג ונותנים לו להתייבש במשך 24 שעות. 

למה צריך להניח פריימר?

אחרי שהגג מתייבש ניתן ליישם עליו שכבת פריימר. מטרת הפריימר היא לשמש בתור שכבת יסוד שמהווה חומר שמקשר בין יריעות ביטומניות לבין התשתית, תוך חפיפה של 10 ס"מ  לפחות בין כל יריעה ויריעה. חוץ מזה, יש לבצע הלחמה ליריעות אחת לשניה וניתן להיעזר במבער כדי להבטיח ביצועים טובים. 

איך מקבלים אחיזה מושלמת?

האחיזה משפיעה על יכולת היריעות למנוע חדירת מים וכניסתם אל תוך התשתית או המבנה. אם רוצים לקבל אחיזה מושלמת לאחר יישום והנחת יריעות ביטומניות, צריך לבצע גימורים לקצוות ולבדוק שיש גימור טוב להחלמה. באותה הזדמנות, אפשר גם להסתכל על המרזבים ובמידת הצורך לפתוח אותם כדי להבטיח ניקוז מים יעיל בתקופת החורף או במהלך הגשמים. 

מה עושים אחרי האיטום?

תהליך האיטום וההנחה מסתיים רק אחרי בדיקת איטום. הבדיקה מתבצעת על ידי קבלן איטום ותפקידה לוודא שאין אזורים על גבי היריעות שמהם המים עלולים לחדור. כמו כן, כדאי לבחור מלכתחילה קבלן איטום שנותן אחריות על העבודה. ברוב המקרים, האחריות על יישום חומרים ביטומניים היא 10 שנים. עם זאת, יש קבלני איטום שנותנים גם תקופות אחריות קצרות יותר. בזכות אחריות ארוכת טווח, גם השקעה כספית גבוהה ביריעות ביטומניות הופכת מהר מאוד להשקעה משתלמת שמונעת נזקים.