בנטונייט או cfa – מה ההבדל ביניהם ומה עדיף?

השוואה בין סוגים שונים של שיטות קידוח עוזרת להתאים אותן אל המטרות שאותן מנסים להשיג. במאמר הבא נתמקד בשאלה האם עדיף  בנטונייט או cfa ובעיקר נבין לאיזה פרויקט מתאימה כל שיטה

הדרך הכי טובה לבסס את דפנות הקידוח, כמו למשל בעת קידוח בקרקע לא יציבה ועם מי תהום, היא לעשות את זה באמצעות בנטונייט או cfa. עם זאת, קיימים גם הבדלים בין השיטות השונות. בשביל לבחור נכון את השיטה וליישם את הקידוח בצורה היעילה והבטיחותית ביותר, כדאי להכיר את ההבדלים בין השיטות ואת המאפיינים השונים שלהן.

היתרונות של בנטונייט

בנטונייט היא שיטה שבה משתמשים על מנת לבצע את הקידוח תוך כדי חיזוק של הדפנות עם תערובת מיוחדת. בסיום הקידוח מבצעים את החיזוק של הדפנות כדי למנוע התפוררות וקריסה שלהן, כמו גם על מנת לאפשר קידוח יחסית עמוק בשטחים לא יציבים. מבחינה פרקטית, שיטת בנטונייט מבוססת על העמדת נקב יציב באדמה – שלתוכו מחדירים את כלוב הפלדה ויוצקים בטון.

היתרונות של cfa

שיטת cfa מתאימה לעומק של עד 20 מטרים. כאן יש צורך ביותר ראשי כלונס והיתרונות אמורים לבוא לידי ביטוי בפרמטרים של עלות, מהירות ביצוע, קושי ביצוע ואיכות הביצוע. על מנת להפיק את היתרונות הללו מכל שיטה, צריך להתאים אותה אל סוג הקרקע ואל מאפייני הפרויקט.

פרמטרים להשוואה בין cfa ובנטונייט

על רקע האמור לעיל ניתן גם להצביע על הפרמטרים שדרכם מבצעים את ההשוואה בין cfa לבין קידוח בנטונייט. הנה לדוגמא הפרמטרים המרכזיים ומה שאפשר ללמוד מהם על בחירת השיטה העדיפה:

  • העומק הנדרש
  • החשיבות של חיזוק דפנות הקידוח עם תערובת מיוחדת
  • גודל השטח היציב שבו מעוניינים לבנות
  • עומק וקוטר הכלונסאות שבהם משתמשים
  • העומס על הכלונסאות מבחינת משקל המבנה 
  • הניסיון של הקבלן בשיטת הקידוח

באופן כללי, קידוח cfa עדיף כאמור עד לעומק של 20 מטרים – בעוד שיטת בנטונייט מתאימה לכלונסאות בעומקים של 24 או 27 מטר. אז למרות ששתי השיטות מתאימות למי תהום ולקרקעות לא יציבות, צריך להכיר את התכונות שלהן.

בחירת שיטת קידוח אחרי התייעצות עם בעלי מקצוע

האמת היא שאת ההחלטה הסופית על שימוש בשיטת cfa או בנטונייט לא מקבלים הלקוחות בצורה עצמאית. ברור שהלקוחות שמתאמים את פרויקט הקידוח יכולים לתת עדיפות לשיטה מסוימת ולא לשיטה אחרת, אך בסופו של דבר האחריות היא של קבלן הקידוח. בשביל לבצע פרויקט ברמה גבוהה, יש צורך להתייעץ עם בעלי מקצוע שזו ההתמחות שלהם.

כיצד בוחרים קבלן קידוח?

התמחות בשיטת cfa או בנטונייט יכולה להיות שיקול משמעותי עבור בחירת קבלן הקידוח המתאים. אם רוצים לבחור נכון קבלן קידוח ולהפקיד אצלו את הפרויקט, צריך לבדוק במה בדיוק הוא מתמחה. לאחר מכן, ניתן לקבל המלצות על קבלן הקידוח מצד לקוחות קודמים. במידת הצורך, אפשר גם להיכנס אל עובי הקורה ולהשוות בין קידוח בשיטת cfa לבין שיטת בנטונייט על פי פרמטרים של מחיר.

החשיבות של קידוח מתאים

היכרות כללית עם ההבדל בין cfa לבין בנטונייט היא רק חלק מתוך מערכת שיקולים רחבה יותר. גם אחרי שמבינים מה עדיף עבור פרויקט קידוח ספציפי, זה לא בהכרח אומר שאותה שיטה תישאר רלוונטית בפרויקט אחר. לסיכום, קידוח cfa עדיף אם מתמקדים בהזרקת בטון בעומק הנדרש – בעוד שיטת בנטונייט תתאים כשהדגש הוא על חיזוק דפנות הקידוח.