תולעת הפארק

אם מתגוררים אתכם בבית בני משפחה על ארבע שנחשבים לידידכם הטובים ביותר, המושג "תולעת הפארק אינו זר לכם.

בטח ידוע לכם שמדובר בסיכון בריאותי, ועל כן טיפול נגד תולעת הפארק מוצע מדי שנה ברשימת הטיפולים שהם עוברים אצל הווטרינרים וחשיבותו מודגשת. אז מה עוד עושים בנידון? כל התשובות מיד.

תולעת הפארק

מהי תולעת הפארק?

תולעת הפארק, היא מחלה קטלנית ונפוצה, הנגרמת על ידי תולעת בשם ספירוצרקה לופי.המחלה מופיעה בדרך כלל בכלבים, אך יכולה להופיע גם ביונקים אחרים, אך אינה יכולה להדביק בני אדם. למרות המודעות הגדלה, המחלה עדיין מתפשטת.

תרופות תלוע רגילות, אינן הורגות את הטפיל, ולרוב אפילו לא ניתן לדעת, מתי הכלב נגוע.זוהי תולעת שצורתה עגולה, היא בצבע אדום ובאורך של 40-70 מ"מ. הביצים מכילות את הזחלים, והן עוברים מבעל חיים אחד לאחר, באמצעות הצואה. לצורך העניין, גם ציפור הניזונה מהביצים והזחלים, יכולה להדביק בעלי חיים, באמצעות הלשלשת שלה, אם הם יואכלו אותה.

מיד עם אכילת הביצים או הזחלים, הם משוחררים בקיבתו של הכלב, ומגיעים אל אבי העורקים דרך
העורקים והורידים. התהליך מתרחש בכשלושה חודשים, אז הזחל עובר את דופן אבי העורקים וחודר את דופן הושט, שם הוא יוצר נפיחות הנקראת גרנולומה, המהווה מצע להתפתחות התולעים. ככל שהתולעים גדלות, גדלות גם הגרנולומות, כך שנוצר לחץ על קנה הנשימה או אבי העורקים, ונגרמת חסימה חלקית וגירוי של הושט.

בסופו של דבר, ייווצר שיעול וצפצופים, ואפילו בעיות נשימה. יכולות להופיע הקאות עם סיום
האכילה. ייתכנו תופעות נוספות של חוסר תיאבון וירידה במשקל.
הקושי בבליעה ובנשימה, יכול להציק מאוד לכלב, ובמקרים רבים הגרנולומה מתפתחת בסופו של
דבר לסרטן, הנקרא פיברוסרקומה.

הסרטן יכול להתפשט לעצמות ולגרום להתנפחות חריגה וכואבת.התולעים
יכולות להזיק לדופן אבי העורקים. לגרום לדופן להיחלש ולגרום למפרצת. אם המפרצת
חמורה מדי, היא עלולה להתפוצץ ולגרום לכלב למות מדימום.

אופן האבחון

אין זה פשוט לאבחן את המחלה, גם בשל הסימפטומים המטעים וגם בשל קיומן של מחלות נוספות. הסימפטום המשמעותי באבחון, הוא דווקא הקאות חוזרות ונשנות, מיד לאחר הארוחה.במידה והווטרינר יחשוד במשהו, הוא יפנה לצילום רנטגן, שם לעיתים יהיה אפשרי להבחין בגרנולומה, או ביצים.

אם הווטרינר יתקשה באבחון חיובי, השלב הבא יהיה בדיקת וושט.מכניסים מצלמה עם תאורה, דרך הפה של הכלב, בהרדמה כללית. הגרנולומה ואף התולעים, עשויים להיראות בדרך זו.

אופן הטיפול בתולעת הפארק

הטיפול אינו מצליח תמיד, משום שהווטרינרים לרוב, פוגשים את הכלב, בשלב מתקדם.התרופה שהווטרינר ייתן, איננה מופיעה ברשימת התרופות לכלבים, אך זהו הפתרון המיידי היחיד הקיים. לכן, אם הכלב אובחן בתולעת הפארק, הוא צריך להיות מטופל על ידי ווטרינר, ולהיות תחת השגחה צמודה. 

במקרים רבים, יהיה זה מאוחר מדי, ותירשם לכלב תרופה, שתתן לו לחוש בנוח, ותו לאו. תתאפשר תרופה נגד הקאות ואנטיביוטיקה, וגם תרופות נגד כאבים.

טיפול מונע

הדרך החשובה ביותר למניעת המחלה, היא קבלת טיפול מונע בזריקה אחת לחודשיים-שלושה אצל וטרינר, מעבר לכך, חשוב מאוד לאסוף את הצואה של כלבכם בכדי למנוע הפצה.

**קיימים סוגי כלבים, כמו בורדר קולי, רועה אוסטרלי ועוד, הרגישים לטיפול וחייהם בסכנה אמיתית כשהם מקבלים אותו.

יש למנוע מהכלב לאכול דברים נגועים, והדבר איננו פשוט או אפשרי, במקרים שמדובר למשל, בצואת ציפורים.הדברת טפילים, באיכות גבוהה, איסוף צואה יומיומי, האכלה נכונה עם מזון לכלבים, ואפילו אילוף, לאי אכילת שיירים, פסולת וזיהומים.