איטום אדניות עץ

איטום אדנית עץ

חומר ביטומני או צמנטי מאפשר לאטום סוגי אדניות שונות. אם מדובר על אדנית גדולה, כדאי להשתמש ביריעות. אבל בכל מקרה, את האיטום צריך לבצע באופן מקצועי וחשוב להקפיד עליו בעיקר לפני החורף

אדניות הן חלק חשוב בעיצוב חלל החוץ. אדניות נמצאות בבתים פרטיים, מרפסות של דירות בבנייני מגורים משותפים ובמרחב הציבורי. בכל אחד מהמקרים האלה, האדנית מתפקדת הכי טוב כאשר כמות המים שמגיעים לאדמה עולה בקנה אחד עם הדרישות והצרכים של הצמח. אבל בתקופת החורף ובעיקר אם האיטום לא מספיק אפקטיבי, גשמים ומשקעים עלולים לגרום לצמחיה ולפרחים נזקים בלתי הפיכים.

היתרונות של איטום אדנית עץ

מלבד יתרונות האיטום למניעת עודף מים באדמה שבה משתמשים כדי לשתול פרחים וצמחים, יש להביא בחשבון את ההשפעה שלו על האדנית עצמה. איטום אדנית עץ לדוגמא מונע בלאי, שחיקה והתפוררות חומרי הגלם ומשפר את העמידות שלה גם בטווח הארוך. באמצעות האיטום אפשר לשדרג את אדנית העץ ולהפוך אותה לפתרון יעיל עבור כל סוגי הצמחים והעצים השונים.

איך מבצעים איטום אדניות באופן היעיל ביותר?

השאלה המתבקשת היא כיצד בוחרים חומר איטום אדניות עץ ולפי מה אפשר להשוות בין האופציות הקיימות. אז ראשית, כדאי להתאים את סוג החומר לסוג האדנית. חומר ביטומני או צמנטי למשל יתאימו לאיטום אדניות עץ שונות ויהיו מסוגלים להתמודד גם עם כמות גדולה יחסית של משקעים וגשמים. שנית, חשוב להפריד בין איטום המתבצע עם חומרים כאלה לבין יריעת PVC לאיטום ידניות או יריעות ביטומניות.

מה היתרונות של יריעת איטום אדניות?

יריעות איטום אדניות עץ מבוססות על חומרי פלסטיק ותרכובות PVC או על חומרים ביטומניים. ההבדל הוא שיריעה ביטומנית מחזיקה מעמד יותר זמן ויכולה להיות יעילה במשך 10-12 שנים, בעוד יריעת PVC תחזיק מעמד 5-7 שנים. בין אם מיישמים יריעות PVC או יריעות ביטומניות, יש להקפיד על יישום שתי שכבות ולשמור על זה שהשכבה העליונה תהיה בעובי 5 מ"מ. כמו כן, האיטום ביריעות צריך להתבצע עם סוג SBS ולא APP כדי למנוע חדירת שורשים. 

האם לאטום לבד או להזמין בעלי מקצוע?

עוד שאלה חשובה היא איך אוטמים את האדניות בצורה האפקטיבית ביותר. אפשרות אחרת היא לעשות את זה לבד, בעוד אפשרות הפוכה היא להזמין בעלי מקצוע. איטום לבד חוסך בהוצאות, אבל הוא דורש השקעה לא מבוטלת של זמן ואנרגיה. לעומת זאת, בשביל להזמין בעלי מקצוע נצטרך לשלם על האיטום או לרכוש אדניות עץ מעט יקרות יותר שכבר עברו איטום – אבל נוכל גם להיות בטוחים ביעילות הפעולה.

מתי כדאי לבצע איטום לאדנית?

איטום לכל סוגי האדניות מבצעים לקראת החורף. איטום אדנית עץ לקראת החורף יכול למנוע נזקים לצמחיה והוא גם חוסך בהוצאות על החלפת הפרחים. מלבד עונות השנה, כדאי לבצע את האיטום כאשר האדנית מתיישנת או אם מזהים בעיות איטום ורואים את המים יוצאים החוצה דרך החורים. האיטום במקרים כאלה יהיה נקודתי, אך הוא לא פחות אפקטיבי מיישום של יריעות גדולות. 

אף פעם לא מאוחר לבצע איטום

איטום בחומר משחתי יתאים לאדניות צרות ועמוקות שבהן אין גישה להתקנת יריעות. לעומת זאת, יריעות יתאימו לאיטום של אדניות גדולות ורחבות. אז לא משנה איזה סוג של איטום בוחרים, הדבר הנכון לעשות יהיה לשלב אותו באופן שבו מתחזקים את הגינה או החצר הפרטית.