איך נקבע מחיר היהלום

ישנם מספר גורמים על פיהם נקבע השווי של יהלומים. היכרות עם כל אותם הפרמטרים יכולה להבטיח לכל מי שמעוניין לקנות תכשיטי יהלומים שהוא יקבל תמורה מלאה עבור הכסף שלו.
ככלל, ישנם 4 פרמטרים מרכזיים אותם נהוג לבדוק לצורך הערכת שוויו של יהלום הם מכונים The 4 C’s: Cut, Color, Clarity ו- Carat לכל אחד מהם יש משמעות שחשוב להכיר:

משקל היהלום – carat


ככל שמשקל היהלום יהיה כבד יותר כך גם מחיר היהלום יהיה גבוה יותר. כעיקרון משקל היהלום (קראט), נמדד במשקלים שהינם עגולים: 1 קראט, 1.5 קראט, 2 קראט וכן הלאה. מבחינת המשקלים 1 קראט יהלו שווה ערך למשקל של 0.20 גרם. במקרים בהם משקל היהלום הינו נמוך מ-1 קראט, נהוג להתייחס אליו בנקודות – 1 קראט שווה ל-100 נקודות ויהלום אשר שוקל לדוגמא 0.60 קארט מקבל את הערך של 60 נקודות.

צבע היהלום – color


צבעם של היהלומים בטבע ינוע לרוב בין צהבהב לבין חום בהיר, כאשר יהלום אשר נחשב לבעל איזון טוב מבחינת הצבעים יתאפיין בצבע לבן או שקוף – ככלל יהלומים ללא צבע נחשבים לאיכותיים וכחלק מכך גם ליקרים ביותר. נהוג לחלק את צבעי היהלום לקבוצות שונות אשר הקבוצה אליה היהלום משויך תשפיע במידה רבה על ערכו. החלוקה לקבוצות מתבצעת בצורה כזאת: D-F  – יהלומים המשויכים לקבוצה זו הינם חסרי צבע ולכן נחשבים ליקרים ביותר.  G – J  – יהלומים שהינם כמעט חסרי צבע. הקבוצה הבאה הינה  K-M, לאחר מכן קבוצת N-R ולבסוף קבוצת S-Z – אשר יהלומים המשתייכים לקבוצה זו נחשבים לנחותים ביותר מבחינת הצבע.

ניקיון היהלום – clarity


כשיהלום נוצר הן במעבי האדמה והן בתנאי מעבדה (תלוי באיזה סוג של יהלום מדובר), עלולים  להיווצר על גביו פגמים שונים כמו: שריטות, נקודות ועוד. פגמים אלו פוגעים במידה מסוימת בערכו של היהלום ולכן, הם אמורים להיבדק. חשוב לציין, שככל שהיהלום יהיה נקי יותר מפגמים, כך הוא גם יחשב לאיכותי יותר ובהתאמה, הערך שלו גם יהיה גבוה יותר. יש להדגיש כי לא ניתן לראות את הפגמים הללו בעין בלתי מזוינת אלא רק באמצעות ציוד מתאים כמו מיקרוסקופ וכמובן, רק גמולוגים מומחים יוכלו להגיע למסקנה עד כמה אותם הפגמים מורידים את ערכו של היהלום.

חיתוך היהלום – cut


מדובר למעשה במרכיב אשר משפיע במידה הרבה ביותר על ערכו של היהלום, מכיוון שהחיתוך משפיע בצורה משמעותית על נראות היהלום ועל מידת הזוהר שלו. באמצעות חיתוך נכון של היהלום ניתן לאפשר לו להחזיר אור ולהתאפיין במראה מרשים במיוחד. נהוג לחלק את חיתוך היהלום לרמות שונות כאשר "חיתוך מצוין" הוא כאמור החיתוך האופטימאלי המאפיין יהלומים יוקרתיים במיוחד. לעומת זאת, חיתוך נמוך הוא חיתוך צר, אשר יגרום ליהלום לאבד במידה רבה את הזוהר שלו ויפגע בערך שלו.

חשוב לציין, שלצד ארבעת הפרמטרים הללו, ישנם גם פרמטרים נוספים אשר משפיעים על ערך היהלום ובין היתר: רמת הצחצוח של היהלום, רמת הזריחה של האבן, מידת הסימטריות של המשטחים ופרמטרים נוספים.

היכן ניתן לראות את כל הפרמטרים המשפיעים ערכו של יהלום?


כל הפרמטרים אשר צוינו ונחשבים בעלי השפעה על ערכו של היהלום, מצויים בתעודה הגמולוגית. לכן, קיימת חשיבות גבוהה לבקש ולראות תעודה גמולוגית – ואף מומלץ לבדוק מי עומד מאחורי התעודה – האם מדובר במכון גמולוגי בינלאומי מוכר? יש לציין גם המכון הגמולוגי אשר עומד מאחורי התעודה, משפיעה במידה מסוימת על ערכו של היהלום.