פינוי פסולת רפואית

פינוי פסולת רפואית – איך מתמודדים עם פסולת רפואית?

המאפיינים המיוחדים של פסולת רפואית דורשים שינוי פינוי מסודרים וכפופים לחוק ולתקנות. במאמר הבא נציג את עיקרי החוק ונסביר איך בוחרים חברה מקצועית שיכולה גם לפנות את הפסולת בצורה מהירה וגם לשמור על איכות הסביבה

התמודדות עם פסולת רפואית היא משימה מורכבת. מצד אחד, אי אפשר למנוע שימוש בסוגים שונים של חומרים מסוכנים במעבדות, בתי חולים, מרפאות ועוד. כפועל יוצא מכך, לא ניתן להשתמש באותה מכולה לפינוי פסולת רגילה גם לצורך פינוי פסולת רפואית. בנוסף, קיימים המון סוגי מכולות פסולת שונות ולא כולן מסוגלות להתמודד עם העומס.

נוהל פינוי פסולת

צריך לקבוע נוהל ברור לגבי פינוי חומרים מסוכנים ובהם גם פסולת רפואית. בשביל לבצע פינוי פסולת רפואית באופן הזה, אין ברירה אלא לבחור נכון את החברה המקצועית שמוכנה לקחת על עצמה את האחריות. כמו כן, יש לוודא שמדובר על פינוי פסולת במכולות לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה ועל פי התקן והחוק.

מה מיוחד בפסולת רפואית?

הקושי בהתמודדות עם פסולת רפואית קשור למאפיינים המיוחדים שלה. ברוב המקרים מדובר על פרויקט של פינוי פסולת מסוכנת לכל דבר ועניין, כי יש בה המון סוגים שונים של חומרים רדיואקטיביים, מסוכנים ופולטי קרינה. בגלל המאפיינים המיוחדים הללו של הפסולת המסוכנת, המכולה שאמורה לאפשר את הפינוי צריכה לעמוד בסטנדרטים מחמירים של בקרת איכות ובטיחות.

לאן מפנים את הפסולת?

המקומות שאליהם מפנים את הפסולת הרפואית הם לא אותם מקומות שמתאימים עבור פינוי פסולת רגילה. לפי התקנות לדוגמא, יש צורך להגיע רק לאתרים שאושרו על ידי הממונה לאיכות הסביבה על מנת לפנות פסולת רפואית מסוכנת. 

מה ההבדל בין סוגים שונים של פסולת רפואית?

מבחינת ההתמודדות הטכנית, הדגש הוא על האופן שבו מתאימים סוגים שונים של שירותי פינוי פסולת למאפיינים שלה ולרמת הסיכון הנשקפת ממנה. הנה לדוגמא כמה סוגים בולטים לפסולת רפואית שאותה אפשר וצריך לפנות ממעבדות, בתי חולים ומרפאות בכל רחבי הארץ:

  1. פסולת בעלת סיכון זיהומי גבוה – זו פסולת שמצויה בעיקר במעבדות, מכוני מחקר, חדרי ניתוח, יחידות ומחלקות אשפוז. היא מתאפיינת בסיכון זיהומי גבוה וצריך לפנות אותה עם כלי רכב מתאימים למניעת התפשטות ופגיעה סביבתית.
  2. פסולת רפואית מסוכנת – קטגוריה נפרדת הינה פסולת רפואית מסוכנת. בקטגוריה הזו אפשר למצוא בין היתר תרופות פגות תוקף, חומרים אנטיביוטיים ועוד. הסכנה עם פינוי פסולת מן הסוג הזה היא לא רק זיהום סביבתי או סכנה לסביבה, אלא גם נפילה שת התרופות לידיים הלא מתאימות.
  3. פסולת אורגנית – לשם השוואה, סוג אחר של פסולת שקיים גם בתעשייה וגם בשימוש פרטי קשור אל האוכל המיוצר בקופות חולים ובעיקר בתי חולים. כאן אין הנחיות מיוחדות מבחינת הסכנה בשינוע ובפינוי הפסולת, אבל כן צריך להגיע עם מכולות מתאימות כדי להתמודד עם העומס.

איך בוחרים שירותי פינוי פסולת רפואית?

האחריות על פינוי הפסולת מוטלת על מי שמייצרים אותה. בבתי חולים, קופות חולים ומרפאות, יש צורך לתאם שירות מסודר של פינוי פסולת באופן קבוע ועל בסיס אחיד. בשביל לבחור נכון את השירות הזה, מסתכלים על צי הרכבים של כל חברה ומקבלים עליה המלצות. לאחר מכן, ניתן להשוות בין שירותי פינוי סוגי פסולת שונים לפי מחירים וזמינות. לסיכום, הדרך להתמודד עם פסולת רפואית היא לפנות אותה לאתרים מורשים. בנוסף, השינוע צריך להיות זהיר וכחוק.