כאבים במפרק היד

מהם הגורמים לכאבים במפרק היד?

יש גורמים שונים לכאבים במפרקי כף היד. כל גורם כזה מאופיין בסוג מובחן של כאבים. מהם הגורמים לכאבים במפרק היד? איך מבדילים בין סוגי כאבים? מתי יש לפנות לטיפול ולמי? הכל על כאבים במפרקי כף היד

גורמים לכאבים במפרק היד

הנזקים האפשריים כאשר אנו סובלים מכאבים במפרק כף היד:

מיקרוטראומה

מיקרוטראומה היא כינוי לנזק שנגרם באופן הדרגתי ומצטבר. כשמדובר בכאבים במפרק כף היד, מיקרוטראומה אחראית לחלק גדול מהמקרים.

    • שחיקת סחוס: מצב שבו הסחוס מתפרק. סחוס הוא רקמה ג'לטינית שנמצאת בקצוות העצמות, כלומר, בנקודת המפרק (נקודת מפגש בין שתי עצמות). השחיקה שלו גורמת לתהליך דלקתי ולכאב שנוצר בעת חיכוך העצמות. בכף היד הסחוס עלול להישחק מעבודה שגורמת להפעלת לחץ יומיומי על שורש כף היד.
    • דלקת בגיד: הגיד הוא הרקמה המחברת בין השריר לבין העצם. כאשר מעמיסים על השריר, הגיד עומד בפני לחץ. עומס חוזר ונשנה גורם לו פעמים רבות לפתח תהליך דלקתי.

 

מחלות דלקתיות

דלקות שאינן על רקע מיקרוטראומה עלולות להיגרם במפרקים ובגידיים של כף היד.

דלקת מפרקים

עשויה להיות חיידקית או אוטואימונית. בשני המקרים היא עלולה לגרום לנפיחות, קשיי תנועה וכאבים במפרק כף היד.

    • דלקת מפרקים חיידקית: ראומטיק פיבר (בעברית: קדחת השיגרון) היא סיבוך שכיח יחסית (35% – 65%) של דלקת גרון חיידקית (סטרפטוקוקוס) שלא טופלה באנטיביוטיקה. לרוב הדלקת נודדת הכאבים במפרק כף היד הם רק ההתחלה, כאשר הסיבוך החמור ביותר של המחלה היא דלקת של הלב – קרדיטיס. סיבוך חמור נוסף הוא כוריאה – דלקת בחלק המוח הגורמת להפרעה מוטורית. המחלה דורשת טיפול בנוגדי דלקת, לרוב אספירין. אם היא ממושכת מעל ל-8 שבועות, נוגדי הדלקת יהיו סטרואידיים.
    • דלקת מפרקים אוטואימונית: מחלה כרונית. היא נוטה להתבטא בהתחלה בכאבים במפרקי כף היד או כף הרגל ובהדרגה להתפתח למפרקים גדולים יותר. נוסף לכאב במפרק היד או כל מפרק, המחלה גורמת גם לנפיחות, קשיי תנועה, אדמומיות וחום. היא עלולה להתפשט לעור, וחלילה לקרומי הלב והריאות. הטיפול בדלקת, נוסף למשככי כאבים ותזונה בריאה, הוא בתרופות הנוגדות פעילות ראומטית.דלקת מפרקים

דלקות בגיד

  • תסמונת אצבע הדק: בתסמונת אצבע הדק תהליך דלקתי בתעלת הגיד מביא להתעבות שלה, ומקשה על מעבר חלק של הגיד בתוכה. לכן, נגרם קושי לכופף את האצבע. שם התסמונת ניתן לה בגלל העובדה הבאה: כאשר מכופפים בכוח את האצבע, היא קופצת פנימה וננעלת תוך השמעת 'קליק', מה שמזכיר לחיצה על הדק. הטיפול בתסמונת כולל מלבד מנוחה, נוגדי דלקת לא סטרואידיים או סטרואידיים, ובשלב חמור יותר טיפול ניתוחי לחריצת התעלה של הגיד.

בעיות בתעלות העצבים

עם השנים, הרקמות העוטפות את העצבים שבשורש כף היד נעשות קשות יותר, ומפעילות לחץ על העצבים שעוברים דרכן. העצבים נלכדים בתוך הרצועה בה הם עוברים, מה שגורם לכאבים במפרק היד. התעלה הפגיעה ביותר היא התעלה הקרפאלית, שמעצבבת את האגודל, האצבע, האמה וחלק מהקמיצה. הטיפול בתסמונת התעלה הקרפאלית הוא ניתוח, לרוב בהרדמה מקומית.

מחלת קינבוק

מחלה נדירה למדי, שבה נפגעת העצם הקרפאלית כתוצאה מאספקת דם לקויה. תהליך של נמק מתחיל בעצם, וגורם לכאבים עזים במפרק היד עד למוות של העצם.

סוגי כאבים במפרקי היד

  • כאב עמוק ולא מוגדר: אופייני לשחיקת סחוס
  • כאב שמתפתח בהדרגתיות: דלקת מפרקים כרונית
  • כאב דוקר ותחושת נימול וצריבה: פגיעה עצבית
  • כאב ונפיחות בחלק הגבי של מפרק כף היד: מחלת קינבוק

כאבים במפרק היד – למי פונים?

אם כאבים במפרקי היד הם ממושכים, מחמירים ומלווים בנוקשות ונפיחות, חשוב לפנות לרופא המשפחה. הרופא יחליט לפי התרשמותו לאיזה מומחה עליכם לפנות – האם עלינו לפנות אל מומחה כירורג כף יד, או שאולי יש דרכי טיפול אחרות, בכל מקרה – כאשר אנו סובלים במשך זמן ממושך מכאב המפריע לתפקודנו היומי קודם כל עלינו לפנות אל רופא המשפחה.