מדוע צמיחה של שיני בינה כואבת?

צמיחה של שיני בינה מזוהה עם רמת כאב גבוהה, מה שמטריד גם את מנוחתם של הילדים וגם פוגע באיכות החיים של ההורים. במאמר הבא ננסה להבין האם תחושת הכאב היא בלתי נמנעת ומה בכל זאת אפשר לעשות כדי להקל על התהליך

שן בינה

שיני בינה, הידועות גם בשם שיניים טוחנות, הן מערכת השיניים האחרונה שמתפתחת ובקעה בחלק האחורי של הפה. למרות שהשיניים שימושיות ללעיסה, אנשים רבים חווים כאב ואי נוחות כאשר הן צומחות פנימה. 

השאלה המתבקשת היא האם הכאב הזה הוא בלתי נמנע. מצד אחד, לשיני בינה יש כאמור תפקיד קריטי. מצד שני, הכאב הוא חמור והפגיעה המיידית היא גם באיכות החיים של הילדים וגם באיכות החיים של ההורים. לכן צריך לבדוק מה הסיבות לכאב וכאן מתגלים מספר גורמים שונים:

  • ראשית, לעתים קרובות אין מספיק מקום בפה לשיני הבינה להופיע. זה יכול לגרום להם לדחוף את השיניים שמסביב, ולגרום לאי נוחות וכאב. במקרים מסוימים, שיני הבינה עלולות אפילו להיפגע, כלומר הן אינן מסוגלות לצאת לחלוטין מקו החניכיים ומצב זה נקרא שן בינה כלואה. זה יכול לגרום לכאב נוסף ולהגביר את הסיכון לזיהום.
  • שנית, שיני בינה עלולות לגרום לדלקת וזיהום בחניכיים כשהן גדלות פנימה. הסיבה לכך היא שרקמת החניכיים עלולה להיות מגורה או דלקתית כשהשיניים נדחפות. זה יכול לגרום לכאב, נפיחות ואפילו דימום באזור הפגוע. במקרים מסוימים, זיהום עלול להתפתח אם חיידקים נכנסים לחלל סביב שיני הבינה.
  • שלישית, כאשר שיני בינה צומחות פנימה, הן עלולות לגרום ללחץ על העצבים שמסביב. זה יכול להוביל לכאב או אי נוחות המקרינים לאזורים אחרים בפנים, כגון הלסת, הצוואר או האוזניים. חלק מהאנשים עלולים אפילו לחוות כאבי ראש או מיגרנות כתוצאה מצמיחת שיני בינה.
  • לבסוף, תהליך צמיחת שיני הבינה עצמו יכול להיות לא נוח. כאשר השיניים זזות ומזזות בפה, העצם והרקמות הבסיסיות עשויות גם הן להזיז ולגרום לכאב או כאב. אי נוחות זו עשויה להיות בולטת במיוחד בשלבים המוקדמים של צמיחת שיני בינה.

בעוד שצמיחת שיני בינה יכולה להיות לא נוחה, ישנן מספר דרכים להקל על הכאב ואי הנוחות. משככי כאבים ללא מרשם, כגון איבופרופן, יכולים לעזור להפחית דלקת ולהקל על כאבים. מריחת תכשירי הרגעה מאושרים על ידי הרופא ישירות על האזור הפגוע יכולה גם לעזור להפחית את הנפיחות ולספק הקלה.

להקל על הכאב – כל מה שצריך לדעת

חיוני לעודד הרגלי היגיינת פה טובים בשלב מוקדם. זה כולל צחצוח פעמיים ביום עם משחת שיניים פלואוריד ושימוש בחוט דנטלי באופן קבוע. זה יעזור למנוע הצטברות של חיידקים ורובד, שיכולים לתרום לדלקת חניכיים ולזיהום במהלך צמיחת שיני בינה. בדיקות וניקוי שיניים קבועים חשובים גם כדי לאתר כל בעיה בשלב מוקדם ולהבטיח בריאות הפה תקינה.

שנית, תזונה עשירה בויטמינים ומינרלים יכולה לסייע בפיתוח בריא של שיניים וחניכיים. עודדו את ילדכם לאכול תזונה מאוזנת הכוללת הרבה פירות, ירקות, חלבון רזה ודגנים מלאים. הימנע ממזונות ומשקאות ממותקים וחומציים, שעלולים לתרום לעששת ודלקת חניכיים.

לסיכום, מניעת כאבים במהלך צמיחת שיני בינה כרוכה בקידום היגיינת הפה, תזונה מאוזנת, הפגת מתחים ומעקב על ידי רופא שיניים. אמצעים אלה יכולים לעזור למזער אי נוחות ולהבטיח את בריאות הפה והרווחה הכוללת של הילד. אם ילדכם חווה כאב משמעותי או אי נוחות במהלך צמיחת שיני הבינה שלו, התייעצו עם רופא שיניים לקבלת הדרכה נוספת ואפשרויות טיפול.