מידע שימושי על מלגזות

סוף השנה האזרחית הוא הזמן שבו מרבית החברות והארגונים במשק עסוקים בתכנון המטרות, היעדים והתקציבים לשנת הפעילות הבאה שלהם. ובתקופות של משבר כלכלי במשק כולו או האטה בפעילות החברה לבדה, הנהלת החברה בוחנת את כדאיותן של ההוצאות בכל מחלקה במטרה להתייעל מבחינה כלכלית.

מחלקת הלוגיסטיקה, היא לא אחת המחלקה שסופגת חלק נכבד מהקיצוצים, חלקם חיוניים, אך חלקם עלולים לפגוע אנושות בפעילות החברה ולהשיג את המטרה ההפוכה מהתייעלות כלכלית.

מלגזות – סטנדרטים גבוהים של שינוע בעידן המודרני, נדמה כי אין צורך להסביר את חשיבותו של כל אמצעי מכני המסייע לאדם לשנע מוצרים, סחורות וחומרי גלם. לכולם ברור כי ללא אמצעי שינוע.
האדם יצטרך לסמוך אך ורק על כוח זרועו כדי לפרוק, לטעון ולשנע ציוד וסחורות ממקום למקום, וכי תהליך העבודה ימשך זמן רב יותר, וגם יהיה יקר יותר – בגלל תשלום שכר העבודה למספר רב יותר של עובדים.

כיצד מלגזת שדה בנויה?

 

בדומה למלגזות אחרות, גם מלגזת השדה היא מעין כלי רכב קטן וממונע שניתן להעמיס עליו מטען ולשנע אותו למרחקים קצרים. שלא כמו מכונית, למלגזה אין תא מטען אלא מעין זרועות פלדה שעליהן מעמיסים את המשא.

על גבי זרוע זו מניחים משטח, ועליו מעמיסים ארגזים שונים זה על גבי זה ומניעים אותם בקלות ממקום למקום. זרועות המלגזה יכולות לנוע מעלה ומטה, אך לא לגובה רב במיוחד, כ- 3 מטר בממוצע.

המצאת של המלגזה חוללה מהפכה של ממש בתחום הלוגיסטיקה, שכן היא הציבה סטנדרטים חדשים וגבוהים במיוחד בעולם השינוע. לא עוד הסתמכות על כוח הזרוע או על עגלות שינוע ידניות.

אלא כלי עבודה מכני, המסוגל לפרוק, לטעון ולשנע ממקום למקום ציוד במשקל של אלפי קילוגרמים ויותר במהירות ובבטחה.

המלגזות אפשרו למפעלים, למחסנים ולמרכזים לוגיסטיים באשר הם לעמוד בביקושים ההולכים וגוברים, לספק הזמנות ומוצרים תוך פרק זמן קצר, לצמצם בהוצאות השכר וכוח האדם ובאופן כללי לייעל את פעילותם הכלכלית.

 

מלגזות או לא להיות

לאור כל האמור לעיל ברורה חשיבותן של המלגזות למכירה בכל חברה, מפעל או מחסן. אך למרות זאת, מנהלים רבים סבורים כי צמצום מספר המלגזות בבעלותן.

קיצוץ תקציבי בהוצאות התחזוקה של המלגזות הקיימות או ברכישת מלגזות חדשות נוספות, לא ישפיע באופן משמעותי על פעילותם. זאת, כמובן, טעות. כי כל פגיעה בפעילותן של המלגזות בחברה יכולה להשפיע אנושות על כלל הפעילות הארגונית, עד כדי מצב של פשיטת רגל.

מהי משמעות צמצום הוצאות תחזוקה?

צמצום הוצאות התחזוקה של המלגזות הקיימות משמעותו שמלגזות יתקלקלו לעיתים תכופות יותר, וכפועל יוצא חלקן אף יושבתו מעבודה לפרקי זמן גדולים יותר.מלגזות מונעות כל השבתה שכזו עתידה ליצור עיכובים משמעותיים בקצב העבודה, באספקת ההזמנות ללקוחות ובתשלום המתקבל מהם.

צמצום תקציב הרכישה של מלגזות חדשות עלול גם הוא לפגוע אנושות ביכולת האספקה של החברה. גם אם המלגזות הקיימות לא יתקלקלו, הרי שלכל מלגזה יש בלאי טבעי, ובמוקדם או במאוחר, המלגזות הקיימות יהפכו למיושנות ולא יוכלו לעמוד בצורכי העבודה המשתנים ובביקושים ההולכים וגוברים.

כפועל יוצא, החברה לא תוכל להתמודד עם מתחרותיה ולהתאים עצמה לשוק המתחדש, ובכך תאבד חלק מלקוחותיה הקיימים ובוודאי שלא תצליח לגייס לקוחות חדשים.

האם כדאי לשקול הפסקת רכישה של מלגזות?

הפסקת רכישת מלגזות חדשות עלולה לגרום גם לפגיעה תדמיתית קשה בחברה. כידוע, תחום המלגזות מאופיין בהתקדמות טכנולוגית מתמדת, ובכל שנה נכנסות לשוק מלגזות משופרות, עם פונקציות חדשות המייעלות את תהליך העבודה. כל חברה שלא תשכיל לעמוד בקצב ההתחדשות הטכנולוגית, תמצא עצמה במהרה כסובלת ממוניטין מפוקפק של חברה מיושנת וארכאית שלא מצליחה להתאים עצמה לקדמה המודרנית.

פגיעה תדמיתית זו עלולה גם היא להיות מתורגמת למונחים כספיים, של הפסדים גבוהים במיוחד.