מתי נדרשת עקירה כירורגית

במידה ויש צורך ולא ניתן לשלוף את השן מעצם הלסת שאליה היא מחוברת בפרוצדורת עקירה רגילה, נדרש לבצע סוג של ניתוח שנקרא "עקירה כירורגית". במאמר הבא נסביר מה המשמעות של עקירה מן הסוג הזה, על ידי מי היא מתבצעת ובמה היא כרוכה

עקירה כירורגית

המטרה של עקירת שיניים היא להחליף שן טבעית בשן מלאכותית. את העקירה מבצעים כאשר כבר לא ניתן לשקם את השן, או אם השיקום גורם יותר נזק מאשר תועלת. הבעיה היא שלא תמיד ניתן לשלוף בקלות את השן הטבעית החוצה ולכן צריך לשקול עקירה כירורגית.

עקירה כירורגית היא סוג של ניתוח. את העקירה הזו מבצעים אם לא ניתן לשלוף את השן מעצם הלסת שאליה היא מחוברת, לכן צריך לערוך את הניתוח ולבצע חתך בחניכיים. עקירה כירורגית גם מתבצעת תחת הרדמה ותהליך ההתאוששות וההחלמה ממנה ארוך משמעותית לעומת עקירה רגילה. עם זאת, קיימים מקרים שבהם אין ברירה אלא לבצע אותה.

באיזה מצבים נהיה חייבים לבצע עקירה כירורגית?

התייעצות עם רופא שיניים מקצועי ומיומן עוזרת לנו לקבל את כל המידע לגבי עקירה כירורגית והמשמעות שלה. ברוב המקרים, יהיו כמה מצבים שמחייבים אותנו לשקול לחיוב עקירה כזו:

  1. אם כתר השן הרוס עד מתחת לקו החניכיים – במצבים שבהם כתר השן הרוס עד מתחת לקו החניכיים, אי אפשר לאחוז בשן מספיק חזק כדי לעקור אותה. בסיטואציה כזו הפתרון היחיד יהיה עקירה כירורגית וצריך להקפיד לבצע אותה גם מול רופא מקצועי וגם במרפאה שזו ההתמחות שלה.
  2. אם השן מקובעת בעוצמה רבה מדי – יש מקרים שבהם השן מקובעת לעצם הלסת בעוצמה רבה מדי ולכן אי אפשר לשלוף אותה החוצה, כמו בעקירה רגילה. זה קורה בשיניים רב שורשיות ועשוי להופיע אצל גברים ונשים בגילאים שונים.
  3. אם אין גישה אל השן – עקירה כירורגית רלוונטית אם לא משיגים גישה טובה אל השן, כמו במקרים של שן בינה כלואה. נסיבות של שן בינה כלואה שכיחות מכפי שנהוג לחשוב והן מעלות את הצורך בעקירה שמתבצעת בתור סוג של ניתוח כירורגי לכל דבר ועניין.

איך מבצעים עקירה כירורגית ומהם הסיכונים הקיימים?

עקירה כירורגית מתבצעת לפי הנסיבות הספציפיות וההמלצות של הרופא המטפל. המשמעות היא שיכולים להיות הבדלים יחסית משמעותיים בין העקירות, גם אם מדובר על עקירה כירורגית. אבל באופן כללי, מבצעים את העקירה בהרדמה מקומית ובהליך שנמשך בין שעה לשעתיים. במהלך העקירה, מבצעים חיתוך של החניכיים ומכינים את האזור כדי לאחוז את השן. במקרים מיוחדים, צריך גם לחלק את השן לכמה חלקים או יותר כדי לעקור אותה.

הסיכונים העיקריים קשורים לאופן שבו מתבצעת העקירה וכך שצריך לבצע אותה על ידי רופא מומחה בכירורגיית הפה והלסת. בין היתר, רואים את תופעות הלוואי באות לידי ביטוי בהחלמה איטית של אזור המכתש בו הייתה השן, בזיהום או בפגיעה בעצב. עם זאת, ניתן להתעודד מכך שתופעות הלוואי נדירות וכך גם הסיבוכים.

היתרונות של עקירה כירורגית

אכן מדובר על הליך רפואי מורכב שדורש מיומנות וההחלמה ממנו ארוכה. מנגד, יש לקחת בחשבון גם את היתרונות.

 בזכות הרפואה המודרנית ניתן כיום להתמודד עם מצבים לא פשוטים של שן כלואה ולשלוף אותה החוצה. בשביל לשקם את הפה והלסת, מבצעים את העקירה מול בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו. במבחן התוצאה, זה מוכיח את עצמו היטב.