שיפוץ עליית גג

הדרך לשיפוץ עליית גג מנצחת

כל עליית גג היא פוטנציאל לבניית חלל קסום שיכול לשמש אתכם למטרות רבות וכל זה מתחיל עם תכנון עליית גג שמנצל היטב את הנתונים הטבעיים שלה. אם יש לכם כבר אחוזי בנייה לא מנוצלים אין דבר חכם יותר מאשר לבנות עליית גג שיכולה להיות חדר ההורים, חדר הילדים, חדר הנוער או חדר עבודה. לא בכדי בכל המקומות בעולם עליית הגג הופכת מהר מאוד לאותו חדר מיוחד שבו כולם רוצים לגור וליהנות מהצורה הייחודית שלו, מהנוף הנשקף ממנו, מהאפשרויות לקבל פרטיות מוחלטת וחדר שהוא כולו שלכם. עם זאת, חשוב מאוד לשים לב לכמה וכמה דברים כאשר בונים אותה כדי לא להגיע למצב שבו עליית הגג אינה מנצלת היטב את הפוטנציאל שלה, ובראש ובראשונה להשתמש בשירותיה של קבלן שלד או חברת בנייה בעליות גג שמתמחה בכך והיא יכולה להציג לכם תיק עבודות גדול שמלמד על הניסיון שלה.

איך לתכנן עליית גג?

רוב עליות הגג לא נבנות מיד עם בניית הבית, אלא אם כן מצליחים לצפות את הצרכים שלכם בהשבחת הנכס ומכירתו או הרחבת המשפחה. בדרך כלל, לומדים איך לתכנן עליית גג מתוך הצורך שנולד עם השנים, ואז מתמקדים בצרכים שלכם על בסיס הנתונים הטבעיים של המקום, ומתכננים לפי התקציב שעומד לרשותכם. אם מדובר בהשבחת הנכס בלבד זה יכול להסתכם בבניית חדר נוסף ללא אפיון ספציפי, אבל כזה שעושה שימוש בגודל ובמפרט הבית כדי לנצל אותו נכון. האפשרויות רבות והן מתחילות מקביעת המטרה שלכם ולפי זה גם היקף ההשקעה שלכם בחלל – האם זה מיועד לחדר נוסף לנוער או להורים? האם זה עתיד להיות המשרד הביתי שלכם? תנצלו זאת כחדר טלוויזיה ומשחקי וידיאו? מן הסתם, כל החלטה תחייב גם התאמה של התשתיות, כמו תקשורת וחשמל וגם תכנון אחר בתוך החלל של עליית הגג כדי להתאים אותו למטרה שלשמה נועד.

עליית גג בניה קלה – למה זה עדיף?

נדיר למצוא עליות גג בבנייה המסורתית שלא נוצלו לבנייה ולכן רוב הסיכויים שהתוספת תהיה באמצעות טכנולוגיות של בנייה קלה, שהיא גם בנייה ירוקה בדרך כלל. חשוב לנצל כמה שיותר טכנולוגיות של עליית גג בניה קלה כדי לחסוך בעלויות וגם לשמור על הסביבה. היום זה הרבה יותר קל מאשר בעבר. זה גם מקטין את העלויות של הבנייה וגם מאפשר לכם יותר אפשרויות עיצוב פנים בשימוש בחומרים מודרניים וגמישים יותר. המראה שמתקבל הוא בדרך כלל מודרני יותר ולכן מומלץ יותר לבנות באמצעות פתרונות בנייה קלה. זה כולל כמובן גם את השימוש הטבעי בגג להכניס יותר אור באמצעות סקיילייט או רעפים שקופים, נוסף על האפשרות ליצור חלונות מכל הכיוונים. 

בניית יחידת דיור בעליית גג – הבחירה הטבעית

בניית יחידת דיור בעליית גג היא בדרך כלל הבחירה הטבעית לכל מי שרוצה לנצל את המקום והחלל, וזה כרוך גם בהכנסת מתקנים נוספים שיהפכו את החלל שם לדירה קטנה עם כל מה שצריך – מטבחון, מקלחת ושירותים, חלוקה לפינת שינה ולפינת ישיבה או בניית החלל כדירת סטודיו בהתאם לגודל המקום ונתוניו. זה אידיאלי להפוך אותה ליחידת דיור אם יש לכם תקציב לכך משום שזה מחייב השקעה נוספת בבניית תשתיות מתאימות לכך. מלבד זאת, יש לזה יתרון נוסף למטרה זאת משום שעצם העובדה שעליית הגג היא בדרך כלל פתוחה לכל כיוון מאפשר לכם אפילו לשקול תוספת חיצונית כמו מרפסת או מדרגות חיצוניות למקרה של תוספת פרטיות והנאה מהחדר הנוסף.

שיפוץ עליית גג עלויות נוחות יותר

תקציב לבניית עליית גג לא חייב להיות מאוד גבוה אם בונים אותה בשלבים והופכים קודם את עליית הגג לחדר נוח גם מבלי לחלק אותו או להחליט למה ישמש. יש טכנולוגיות בנייה שמאפשרות תכנון עליית גג במינימום תקציב מתבקש וזה יכול להיות גם לצורך הכנת חלל עליית הגג לבנייה מושקעת יותר בהמשך. זה אומר שתוכלו לבנות את השלבים הראשוניים שמכינים את החלונות ואת הקירות, את החיפויים ואת הפיכת החלל הייחודי בגג לאפשרי למגורים או לשימוש בכלל, גם לפני שתחליטו למה ישמש. לאחר מכן, שיפוץ עליית גג עלויות יהיו קטנות יותר משום שאת העבודה העיקרית כבר עשיתם על מנת להשביח את הנכס ולהפוך את עליית הגג שלכם לחלל מגורים או עבודה כבר כפי שהוא. בהמשך, אם יתברר שתצטרכו גם בניית יחידת דיור בעליית הגג כבר יהיה לכם את כל הבסיס שעליו תוכלו להוסיף את התוספות המתבקשות לכך.

שיפוץ עליית גג למטרת השכרה

שיפוץ עליית גג יכול להיות בכל שלב של המגורים שלכם, אם למטרת מכירת הנכס והפיכת עליית הגג לחדר משופץ ואם להתאים אותו למטרה חדשה שנולדה לאחר שכבר בניתם חדר כלשהו בעליית הגג. קורה שמשנים את ייעוד החדר ועליית הגג כשמתברר שרוצים לתת לדור ההמשך מקום משלו ולאפשר לו לגור בבית עם כניסה נפרדת ועם מרפסת משלו, למשל. עליית הגג היא מקום אידיאלי שמאפשר לבנות בו יחידת דיור עם פרטיות מוחלטת גם כאשר רוצים להשכיר אותה וליצור הכנסה נוספת מהבית שלכם. זה אפשרי לחלוטין להוסיף את המדרגות הנוחות עם הגישה מבחוץ לדיירים בלבד, כדי לתת להם את הפרטיות שנדרשת לכך.

מה חשוב לדעת על תכנון עליית גג?

תכנון הבנייה מתחיל בתכנון המטרות שלכם ובניית תכנית עבודה לטווח הרחוק. חברת פיתוח ובנייה של עליית הגג שלכם יכולה לייעץ לכם לגבי האפשרויות והפוטנציאל שטמון בעליית הגג שלכם בכפוף למטרות ולתרחישים שאתם בעצמכם צופים לכך. אפשר למכור את הבית ולהשביח אותה בהתאם ואפשר לראות איך בעתיד עליית הגג הופכת מחדר ילדים לחדר נוער או הופכת לחדר עבודה מהבית למי שזקוק לכך. בכל מקרה, חשוב להתייעץ מראש איך לתכנן עליית גג ואת המטרות שלה כדי לדעת אם צריך להוציא היתר לבנייה חיצונית מחוץ לנכס, לחשב עלויות של חומרים ושל העבודה עצמה וגם לדעת במה זה כרוך לעלות לגג ולהפוך אותו ליחידת דיור או לחדר.

שלבי העבודה על עליית הגג

  • בדיקת התכנית האדריכלית של הבית שלכם והמפרט של עליית הגג. לא אמורות להיות הפתעות בנוגע לכך אם הבית שלכם נבנה לפי התכניות על ידי קבלנים מורשים שיודעים את העבודה, אבל תמיד צריך לוודא שאין הפתעות לא צפויות בחישובים ההנדסיים בגלל הצורך לשאת בעומסים וכדי לוודא שהגג נתמך.
  • בדיקת מצבו של הגג – זה כולל איטום שלא נשחק וגרם ללחות לחדור ליסודות ולחומרי הגג ולפורר אותם. זה כולל גם בדיקת מצב הרעפים, הקורות ושאר האלמנטים שמהם בנוי הגג והאם צריך להוסיף עליהם או להחליף חלק מהם. אין ספק שבבנייה של עליית גג חייבים לתגבר ולחזק עוד יותר את הגג בגלל תוספת העומס של הבנייה החדש וצריך לבדוק האם היא יכולה לעמוד בכך.
  • תכנון הבנייה על ידי אדריכל וקונסטרוקטור – בשל החשיבות של הגג ובשל שינוי חישובי העומסים על הקירות ועל התקרה, יש לוודא שאפשר יהיה לבנות את עליית הגג שלכם מבלי שתסכן את בטיחות המבנה ואת הדיירים.
  • חישובי חומרים והזמנתם לפי המפרט שלכם והמטרות שלכם בבנייה.
  • פינוי חומרים ישנים ובנייה.