איזה סוגים של דודי שמש קיימים?

השוואה בין סוגים שונים של דודי שמש יכולה לסייע לחסוך בהוצאות, לשפר את היעילות האנרגטית ובעיקר לדאוג שיהיו לנו כל הזמן מים חמים בברז. אבל מה ההבדל בין הדגמים ואיך בוחרים אותם? הנה המדריך המלא

דודי שמש

דודי שמש הם פתרון חימום המים הנפוץ בישראל. בגלל האקלים החם והחשיפה לשמש כמעט לכל אורך השנה, ניתן להשתמש במערכות סולאריות מן הסוג הזה על מנת לחסוך בהוצאות. בנוסף, אפשר להשוות בין סוגים שונים של דודי שמש ולהתאים אותם טוב יותר לצרכים של משק הבית והמשתמשים.
ההבדל העיקרי הוא בין דודי שמש לבית פרטי, דודי שמש מסחריים ותעשייתיים ומערכות מרכזיות לחימום מים. היתרון הוא שניתן להתאים כל סוג של מערכת סולארית למטרות שאותן מנסים להשיג ולהיקף המים החמים שצריכים, בעוד החיסרון הוא שלא תמיד ברור איך לבחור בין המערכות השונות.

שימוש בדודי שמש למגוון תחומים

דודי שמש יכולים לשמש ליישומים למגורים, מסחריים ותעשייתיים, ויש כמה הבדלים מרכזיים בין סוגי מערכות אלה. בנוסף, ישנם גם הבדלים בין דודי שמש למערכות חימום מרכזיות קונבנציונליות:

א. דודי שמש לבתים פרטיים או בנייני מגורים משותפים – דודי שמש למגורים נועדו לענות על צורכי המים החמים של משק בית טיפוסי. הם בדרך כלל קטנים יותר בגודלם ופחות מורכבים ממערכות מסחריות או תעשייתיות. דודי שמש למגורים הם לרוב חלק ממערכות סולאריות פסיביות, שהן פשוטות ופחות יקרות ממערכות אקטיביות. ניתן להתקין אותם על גג הבית והם כוללים גוף חימום כדי להבטיח מים חמים זמינים תמיד.

ב. דודי שמש מסחריים ותעשייתיים – דודי שמש מסחריים ותעשייתיים נועדו לענות על צורכי המים החמים של מבנים גדולים, כגון בתי מלון, בתי חולים ומפעלים. מערכות אלו הן בדרך כלל מורכבות יותר ממערכות מגורים, ועשויות לכלול מספר קולטים, משאבות ומחלפי חום. הם עשויים גם לדרוש יותר מקום להתקנה ויכולים להיות מורכבים על הקרקע במקום על הגג. דודי שמש מסחריים ותעשייתיים הם לרוב חלק ממערכות פעילות ("אקטיביות"), שהן יעילות יותר ומתאימות יותר ליישומים בנפח גבוה.

ג. מערכות חימום מים מרכזיות – מערכות חימום מים מרכזיות הן למעשה מחממי מים קונבנציונליים, אבל כאלה שמשתמשים בגז או בחשמל לחימום מים. מערכות אלו נמצאות בשימוש נפוץ בבתים, דירות ובניינים מסחריים. הם בדרך כלל זולים יותר להתקנה מאשר דודי שמש, אך יכולים להיות יקרים יותר לתפעול בטווח הארוך. מערכות חימום מים מרכזיות הן גם פחות ידידותיות לסביבה מדודי שמש, שכן הן נשענות על מקורות אנרגיה לא מתחדשים.

מה ההבדל בין סוגים שונים של דודי שמש ומערכות חימום מים?

דודי שמש מסתמכים על אנרגיה מתחדשת מהשמש, בעוד שמערכות חימום מים מרכזיות מסתמכות על מקורות אנרגיה לא מתחדשים כמו גז או חשמל. בנוסף, דודי שמש יכולים להיות יקרים יותר להתקנה מאשר מערכות חימום מים מרכזיות, אך יכולים לחסוך כסף בטווח הארוך על ידי הפחתת עלויות האנרגיה. דודי שמש יעילים יותר ממערכות חימום מים מרכזיות, מכיוון שהם לא דורשים כל כך הרבה אנרגיה כדי לפעול. מבחינת השפעה על הסביבה, דודי שמש ידידותיים יותר אקולוגית בהשוואה אל מערכות חימום מים מרכזיות, מכיוון שהם אינם מייצרים פליטת גזי חממה או תורמים לשינויי אקלים.

לסיכום, ההבדלים העיקריים בין דודי שמש לבית פרטי, דודי שמש מסחריים ותעשייתיים ומערכות חימום מים מרכזיות קשורים לגודלם, מורכבותם, מקור האנרגיה, העלות, היעילות וההשפעה הסביבתית שלהם. במקרה של התלבטות, כדאי להתייעץ עם חברה מקצועית.