איך יוצקים כלונסאות? המדריך המלא

יציקה נכונה של כלונסאות מאפשרת לקבע את המבנה לקרקע ולתמוך בעומסים שונים. במאמר הבא נסביר כיצד בוחרים את הכלונסאות, איך יוצקים אותם ועם מי אפשר להתייעץ בכל מקרה של דילמה או התלבטות

האופן שבו יוצקים כלונסאות משפיע על היסודות של המבנה. כלונסאות משמשים בין היתר על מנת לקבע את המבנה לקרקע, לתמוך בעומסים שונים שקשורים בקרקעות לא מספיק יציבות – כמו למשל כאלה שיש בהן מי תהום – וכן הלאה. עם זאת, בחירה נכונה של כלונסאות ולאחר מכן יציקה שלהם היא משימה מורכבת יותר מכפי שנהוג לחשוב.

שלב ראשון: תכנון

כלונס הוא עמוד שמוחדר לקרקע. החלק התחתון של הכלונס אמור להגיע מתחת אל פני האדמה, בעוד החלק העליון מחובר אל יסודות המבנה. לכן, השלב הראשון ביציקת כלונסאות הוא לבחור אותן נכון לפי הפרמטרים הבאים:

  • עומק הקידוח
  • משקל המבנה
  • גודל השטח שבו מבצעים את הבנייה
  • סוג הקרקע 
  • סוג הדפנות (אדמה בוצית, חולית, קרקע קשה ועוד)

שלב שני: השוואה בין כלונסאות לפי חומרי גלם

כלונסאות עשויים בדרך כלל בטון מזוין. בפועל, מדובר על ברזל שהוחדר אל תוך בור שנחפר באדמה ולאחר מכן יוצקים אליו בטון. מנגד, קיימים סוגים שונים של כלונסאות וצריך לבחור את המידות שלהם לפי שיקולים ספציפיים:

  • התכנון ההנדסי והמלצת בעלי המקצוע
  • סוג הקרקע 
  • גודל ואופי המבנה

בכל מקרה, כדאי לדעת שהתכנון של כלונסאות ולאחר מכן הבחירה שלהם הם באחריות מתכנן השלד. לאחר מכן, ניתן להביא בחשבון גם חוות דעת של יועץ הקרקע ואת הקידוחים שבוצעו האתר הבנייה.

שלב שלישי: קידוח הכלונסאות

כלונסאות קודחים במיקומים שסומנו כמתאימים לכך על ידי מודד הקרקע. בנוסף, צריך להביא בחשבון את קוטר ועומק הקרקע בלי לסטות מהתכניות המוקדמות. מבחינה טכנית, קדיחה של כלונסאות מבוססת על הפעלת מכונות קידוח גדולות שעברו איפוס מלא. כמו כן, חשוב להזמין את סוג הבטון המתאים לפי תכניות הקונסטרוקטור המקוריות. 

ליווי קדיחה ויציקת כלונסאות

הדבר החשוב ביותר בכל תהליך של קידוח ויציקת כלונסאות הוא לערב בעלי מקצוע רלוונטיים. אבל בעוד מודד הקרקע ויועץ הקרקע מעורבים בעיקר בשלבים המוקדמים של התכנון, קבלן קידוח הוא זה שאחראי על ביצוע הפרויקט בפועל. בשלבים האלה, מהנדס השלד ויועץ הקרקע למשל מלווים את קבלן הקידוח ונוכחים בתהליך לצרכי פיקוח. 

קשירת כלונסאות בשטח

קיימים פרויקטים שבהם יש צורך בקשירת כלונסאות בשטח. אם קושרים את הכלונסאות, צריך לעשות את זה עם קשירות חזקות של חישוקי ברזל מהודקים. בנוסף, את שני החישוקים הראשונים קושרים היטב בכל נקודת חיבור – בעוד בשאר החישוקים מקפידים על קשירת 50% לפחות. 

יציקת הבטון אל תוך הקרקע

יציקת כלונסאות תלויה במידה רבה בזמן יציאת מערבל הבטון מהמפעל, בטריות הבטון ובמידת ההתאמה שלו אל סוג הקרקע. בשלבים האלה, הדבר החשוב ביותר הוא לוודא שאכן יוצקים אל תוך המבנה את הבטון המתאים ושמתייעצים עם בעלי מקצוע בכל התלבטות.