דודי שמש

איך עובד דוד שמש? – המדריך המלא

מערכת חימום המים הנפוצה בישראל מאפשרת לנו להבטיח זרימה של מים חמים בברז כמעט לכל אורך השנה. עם זאת, רק מעטים יודעים איך בדיוק עובד הדוד, כיצד מזהים את התקלות הנפוצות ומה עושים כדי לטפל בהן

דוד שמש מאפשר לחמם את המים על ידי מקור טבעי. במדינה עם אקלים חם וים תיכוני כמו ישראל, השמש עוזרת לנו להבטיח זרימה של מים חמים בברזים פחות או יותר לכל אורך השנה. בנוסף, החוק בישראל תומכת בהתקנת דוד מן הסוג הזה ומזהה בו גם את היתרון האקולוגי והסביבתי. מכאן והלאה, כל שנותר הוא להבין איך דוד שמש עובד ומה מאפיין אותו.

איך פועל דוד שמש?

השוואה בין סוגים שונים של דודי שמש מגלה שכולם עובדים על בסיס אותו עיקרון: ניצול האנרגיה הסולארית וקרני השמש לטובת חימום המים בצינורות. ספציפית, כל דוד מורכב ממכל פנימי ויש עליו שכבת ציפוי חיצונית עשויה אמייל. תפקיד השכבה החיצונית הוא למנוע חדירת מים מבחוץ או הצטברות חלודה, בעוד בינה לבין המיכל הפנימי יש חומר בידוד תרמי עשוי פוליאוריטן מוקצף שעוזר לשמור על חום המים. 

מה תפקיד הקולט?

אי אפשר לדבר על מבנה דוד שמש בלי להזכיר את הקולט. הקולט מפיק מים חמים מאנרגיית השמש ומעביר אותם לאוגר המים: קודם קרני האור חודרות את המשטח השקוף העליון של הקולט, לאחר מכן הן נכלאות ברקע השחור כדי לייצר חום ואז צינורות המים הצמודים מתחממים גם כן. התפקיד של חומרי הבידוד ומשטח הזכוכית שיש בקולטים הוא לשמור על המצב הזה, עד שחלק מהמים יעברו לאוגר המים ומשם יגיעו לברזים שלנו.

פעילות הדוד בימים הקרים

השאלה איך עובד דוד שמש מעניינת במיוחד בתקופת החורף או בימים הקרים. כאן אי אפשר כמובן לסמוך על השמש, לכן מכניסים לפעולה מערכת חשמלית ייעודית. המערכת נמצאת על צלחת בתחתית הדוד, מה שמכונה בעגה המקצועית פלאנג', והיא כוללת את המרכיבים הבאים:

  • גוף חימום שאחראי על חימום המים
  • טרמוסטט שמשמש כמד חום לכיבוי אוטומטי של גוף החימום כאשר המים מגיעים לטמפרטורה מסוימת

כמה עולה חיבור דוד שמש?

חיבור דוד שמש חייב להתבצע על ידי מתקין מקצועי. מעורבות של מתקין מקצועי חשובה כי העבודה כרוכה גם בתפעול מערכת המים וגם בחיבור למערכת החשמל. אז אמנם התקנה על גג רעפים מייקרת מעט את המחיר, אבל בכל זאת מדובר בהשקעה משתלמת: המחיר להתקנת דוד בנפח 150 ליטר יהיה 3,200-4,500 ש"ח, בעוד שעל התקנת דוד בנפח 80 ליטר נשלם 2,300-3,200 ש"ח.

איך בוחרים את הדוד?

היכרות עם המבנה של הדוד היא רק תירוץ כדי להבין טוב יותר איך לבחור אותו. קודם כל, מתאימים את הדוד להיקף ואופי השימוש. בשביל זה צריך לחשב צריכת מים ממוצעת של כ-30-40 ליטר מים חמים ליום. אז אם גרים בדירה אם בני או בנות זוג בלבד, אפשר להסתפק בדוד 80 ליטר. בבית גדולה של משפחה עם 3-4 נפשות, נהיה חייבים להתקין דוד בנפח 120 ליטר מינימום.

בחירת הדוד לפי החברה

כל דוד פועל באותה צורה, אבל יש הבדלים בין רמת האיכות של החברות השונות. כדי ליהנות מדוד אמין, צריך לבחור חברה מוכרת ומקצועית. בנוסף, אפשר להתייעץ עם המתקין לגבי חברה שהוא עובד איתה ולקבל אחריות על הדוד ועל ההתקנה.