בניית לול תרנגולות

בניית לול תרנגולות

הקפדה על מספר שלבים חשובים קריטית לצורך בניית לול בצורה בטיחותית, נכונה ובעיקר יעילה. במאמר הבא נסביר כיצד לבחור חומרי גלם מתאימים ומה כללי המפתח לבנייה מקצועית של כל סוגי הלולים

לול תרנגולות בונים באמצעות שלד עץ או מתכת שעליו מלבישים רשת צפופה. באמצעות הרשת ניתן מצד אחד לאפשר אוורור טבעי של הלול ולמנוע שיטוט חופשי של התרנגולות, אך מצד שני גם להגן עליהן מפני חדירת בעלי חיים מזיקים. בנוסף, את השלד עצמו כדאי לתכנן כך שאדם בוגר יצליח לעמוד בתוכו כאשר הוא זקוף או מקסימום בכפיפה קלה.

תכנון נכון לבניית לול תרנגולות

ישנם מגוון סוגי לולי תרנגולות ועל האופי שלהם חשוב להחליט כבר בשלבי התכנון המוקדמים. ראשית, צריך למדוד היטב את השטח ולהחליט על המידות של לול תרנגולים המיועד לגינה אורבנית בחצר פרטית לעומת בניית לול תרנגולות לשימוש מסחרי בענף החקלאות. שנית, מודדים ספציפית את האורך, הרוחב וגובה הלול כדי לדעת כמה תרנגולות יכולות להיכנס אליו.

איפה שמים את הלול עצמו?

מלבד המידות, כדאי לגדל תרנגולות בחצר פתוחה שניתן לגדר אותה. כך אפשר להשתמש בלול להטלה ושינה בלבד, כאשר המשמעות היא פשרה מסוימת מבחינת הגודל שלו. מנגד, אם אין אפשרות לשחרר את התרנגולות יהיה צורך דווקא לבנות להן מרחב מחיה גדול שבו הן יכולות להיחשף לשמש וללקט מזון. 

קירוי והגנה על לול תרנגולות

אי אפשר לדבר על בניית לולים בלי להזכיר את חשיבות הקירוי והגנה. קירוי ניתן לבצע בשלב האחרון של תכנון לול תרנגולים, או להציב אותו מלכתחילה במקום שמוגן באופן טבעי מפני רוחות, גשם ורטיבות. לאחר מכן, יש לתחזק לולים לתרנגולות לקראת החורף עם מיגון מהרוח ובידוד מהקור. במידה ויש בכך צורך, יכול להיות שתהליך הבנייה גם יכלול מחסה מוגן ומוגבה להטלה, מנוחה ושינה של התרנגולות. 

איך בונים תאי ההטלה?

יש צורך בחומרי גלם שונים על מנת להשלים את תהליך הבנייה. ספציפית תאי ההטלה למשל חשוב לבנות מארגזי עץ, אבל אפשר גם לעשות זאת משאריות רהיטים או מכל מבנה קובייתי מתאים. במידה ובוחרים בגידול תרנגולות למקצוע, כנראה שהדבר הנכון לעשות יהיה לערב חברה שמתמחה בהקצאת לולים וחומרים מתאימים ועמידים. 

איך בוחרים רשת לולים?

רשת תוכים בעלת חורים בקוטר 1X1 ס"מ אמורה להיות יעילה בפני חדירת כל סוגי המכרסמים וגם להגן על התרנגולות מתקיפת כלבים או חתולים. ברשת משתמשים על מנת להקיף את כל הלול ויש להקפיד לעגן אותה היטב לקרקע. בנוסף, חשוב להשכיב את הרשת על הקרקע מהצד החיצוני ועד למרחק של 30 ס"מ ולאחר מכן לכסות בעפר. 

למי פונים כדי לבנות לול תרנגולות?

האמת היא שרוב מגדלי התרנגולות מעדיפים לפנות לחברה מקצועית על מנת לרכז את התהליך של בניית לולים תחת קורת גג אחת. כאן, אפשרות אחת תהיה לרכוש לול ולקבל מוצר מוכן להרכבה עצמאית – בעוד אפשרות אחרת תהיה לשלם בנפרד על ההובלה ועל ההרכבה. היתרון הוא שקונים את הלול במחיר משתלם וגם מקבלים אחריות לתקופה ארוכה. 

איך מתחזקים לולים?

האופן שבו בונים לול תרנגולות משפיע על התחזוקה שלו. בשביל שהתחזוקה תהיה מינימאלית, כדאי להשקיע בבניית לול חזק, עמיד ואמין מחומרי גלם איכותיים. כמו כן, יש לבחור מקום מתאים עבור הלול ולהגן עליו חיצונית.