ארון לספרי קודש

ארון ייעודי יכול להתאים לאחסון של ספרי קודש בבית הפרטי, בבית כנסת או במוסדות לימוד תורניים. במאמר הבא נסביר איך בוחרים ארון מן הסוג הזה ומה ההבדל בין הדגמים הרגילים לבין אלו שמיועדים לספרים ותשמישי קדושה

ארון לספרי קודש

ההלכה מחייבת אחסון של ספרי קודש במקומות מתאימים בלבד. כך למשל אסור כמובן להניח ספרי קודש על הרצפה, אך צריך גם לשמור ולהגן עליהם בזמן שהם אינם בשימוש. כמו כן, יש אפשרות לשלב פתרונות אחסון שונים לספרי קודש ולהתאים אותם לצרכים של קהל היעד ולמטרות שאותן מנסים להשיג. בשביל לעשות את זה, כדאי להכיר את היתרונות של ארון לספרי קודש.

ארון לספרי קודש הוא פתרון ייעודי שמאושר על ידי ההלכה ונפוץ במגוון רחב של מקומות. אפשר לשלב את הארון בבית פרטי כדי לשמור על ספרי הקודש, או לשים אותו בכניסה לבית הכנסת על מנת שלמתפללים יהיה נוח להגיע אל הסידורים. כמו כן, ארון לספרי קודש מתאים למוסדות לימוד תורניים ובו משתמשים בו על בסיס יום יומי.

איך בוחרים ארון לספרי קודש?

הבעיה היא שלא כל ארוך מתאים לספרי קודש. בשביל לוודא בחירה מושכלת בארון המתאים, קיימים כמה שיקולים שאותם כדאי לקחת בחשבון:

  • גודל הארון – הכי חשוב להשוות בין דגמי ארונות על פי המידות. יש לבדוק מה הגודל של הארון מבחינת רוחב, עומק וגובה ואיפה בדיוק בחלל הפנים ניתן לשים אותו.
  • סוג הפתיחה – כל ארון יכול להיפתח עם דלתות המותקנות על גבי ציר או על גבי מסילה. ארון לספרי קודש עם דלתות הזזה למשל יתאים למקומות קטנים יחסית, בעוד דלתות שנפתחות קדימה ואחורה על גבי ציר יאפשרו לשלב את הארון בקלות בחללי פנים גדולים ומרווחים.
  • חומרי גלם שמהם הארון בנוי – הארון חייב להיות בנוי מחומרי גלם חזקים ועמידים. לרוב משתמשים בסוגים שונים של עץ גולמי על מנת לבנות את המסגרת של הארון, אך במוצרי מתכת וברזל כדי להוסיף לו את אביזרי הפרזול.
  • עלויות ומחירים – כמובן שהארון גם צריך לעמוד בתקציב של הלקוחות. בבתים פרטיים אפשר לבחור ארון יוקרתי כדי להשתמש בו גם לצרכים פונקציונאליים של אחסון וגם לעיצוב חלל הפנים, בעוד בבית כנסת או במוסדות לימוד תורניים יציבו את הפרקטיות בראש סדר העדיפויות.

איפה רואים דוגמאות לסוגים שונים של ארונות?

בחירת ארון לספרי קודש מחייבת הכנת שיעורי בית. אם רוצים לדעת מראש למה לצפות וליהנות מהיתרונות של הארון, יש מקום לשאוב השראה מקטלוגים של עיצוב ומהתייעצות עם בעלי מקצוע.

עוד אפשרות היא להגיע פיזית אל בית כנסת או מוסדות לימוד ולהסתכל שם על הארון. לחילופין, לקוחות פרטיים לפעמים רק מחליטים להחליף את הארון הקיים ולכן הם יודעים למה לצפות.