ניקוי מנדפים

כל כמה זמן צריך לבצע ניקוי מנדפים

כל עסק בו יש מטבח תעשייתי חייב להתקין מנדפים ולבצע כל תקופה מסוימת ניקוי וטיפול במערכות נידוף העשן. תדירות הניקוי תלויה בכמה פרמטרים, ביניהם סוגי הבישול במקום ועומס העבודה במטבח. כל כמה זמן צריך לבצע ניקוי מנדפים? אתם מוזמנים לקרוא במאמר שלפניכם. 

כל כמה זמן צריך לבצע ניקוי מנדפים?

המנדף שואב את אדי הבישול, השמן ושיירי לכלוך המכילים שומנים. במשך הזמן השומן מצטבר בדפנות ובארובה וכאשר לא מטפלים ומנקים בזמן נוצרת סכנה בטיחותית. חום הבישולים שמגיע לשומן שהצטבר עלול לגרום להתלקחות ושריפה. 

כך שהזנחת ניקיונם של מנדפים לאורך זמן יוצר מפגע בטיחותי ובריאותי. כאשר לא מבצעים ניקוי מנדפים בתדירות קבועה, שכבת השומן מתחילה להיפרד מהדפנות של המנדף, נמסה מהחום וגולשת כלפי מטה. 

מכיוון שהמנדפים מותקנים מעל לאזור הבישול השומן גם מחדיר חיידקים למזון וגם קיימת סכנת התלקחות בשל המפגש עם האש החשופה של הכיריים והחום של התנורים. 

ניקוי מנדפים באופן סדיר

כדי לבצע ניקוי מנדפים וארובות באופן מקצועי ועל הצד הטוב ביותר, ניקוי מנדף חייב להיעשות על-ידי צוות מיומן ומקצועי המנקה בקפידה כל פינה. כדי להשיג תוצאות איכותיות מתבצעת עבודת ניקוי מנדפים לפי תקן בשיטות עבודה יעילות ועם חומרי ניקוי ייעודיים איכותיים ביותר.

ניקוי הוא בעצם השלב המשמעותי ביותר של תחזוקה תקופתית הדרושה למנדפים כדי שיתפקדו ביעילות. כל כמה זמן צריך לבצע ניקוי מנדפים? מנדפים, פולטי עשן, ארובות ותעלות פליטה צריך לנקות לעיתים תכופות עקב הצטברות של גריז ושומן שמכסים את פני מערכת המנדפים.

מערכת המגנה על בישול באמצעות גריל פחם יש לנקות אחת לחודש. מערכת המגנה על תדירות בישולים גבוהה כגון ווק סיני או פעילות של 24 שעות, יש לנקות כל שלושה חודשים, מערכת המגנה על תדירות בישולים בינונית מנקים כל חצי שנה ומערכת המגנה על תדירות בישולים נמוכה אפשר לנקות פעם בשנה. 

ניקוי מנדפים צריך להיעשות על פי התקן הישראלי 1001 חלק 6 ולפי התקן האמריקאי והתקן של מכבי אש NFPA/96. הניקיון חייב להיעשות על-ידי חברה או אנשי מקצוע מאומנים אשר הוסמכו במיוחד למטרה זו על-ידי הרשויות המוסמכות. 

ניקוי מנדפים וארובות

אם ממצאי הבדיקה מראים שקיימת הצטברות של שמן וגריז על אחד מחלקי המנדף, המערכת כולה תנוקה על-ידי אדם מוסמך ומיומן. החברה המנקה תשאיר במקום מדבקה המציינת את תאריך הבדיקה ואיזה שירות נעשה. בסיום הניקוי החברה משאירה מדבקה נוספת על הקיר באזור המטבח, או על המנדף עצמו, בה פרטים המציינים באיזה תאריך נעשה הניקוי ושם החברה שביצעה אותו. אם אזורים מסוימים לא נוקו מציינים זאת גם על-גבי המדבקה.  

אנשי המקצוע בוחנים את יעילותה של מערכת הנידוף, פותחים את פתחי הניקוי והשירות בתוך התעלה ומנקים גם את המפוח ואת תא הסינון. 

הנחיות לניקוי מנדפים

בשלב הניקוי ההתחלתי אסור להשתמש בחומרי ניקוי דליקים. מתגים ותקעים אשר בטעות עלולים להיות מופעלים, מכוסים או ננעלים לפני תחילת הניקוי. במהלך ניקוי מקצועי מתבצעת שטיפה של מסנני הטיפות. השטיפה היא על בסיס מים בשילוב חומרי ניקוי ייעודיים ובנוסף מתבצע ניקוי של הארובות.

בזמן ניקוי מנדפים אסור לנתק מערכות לכיבוי אש אוטומטיות. בעת הניקוי צריך להיזהר שלא לכסות את גלאי החום התרמיים ושלא לכסות בחומרי ניקוי כימיקלים חלקים של זיהוי אש.

בסיום תהליך הניקוי מחזירים את כל חלקי המערכת למצבם התקין והפעיל וסוגרים את כל פתחי הגישה.