מנדף למסעדה

איך לבחור מנדף למסעדה?

בחירה נכונה של מנדף חייבת להיות מבוססת על כמה שיקולים: התקן והחוק לצורך קבלת רישיון עסק, גודל המסעדה ומספר שעות הפעילות לבחירת סוג מערכת האוורור וכמובן שיקולי תקציב והשוואה בין מנדפים חדשים ויד שנייה. במאמר הבא נרחיב על כל אחד מהשיקולים האלה ונבין כיצד לקבל החלטה נכונה

מסעדות מחויבות על פי החוק בהתקנת מנדפים. ללא התקנת מנדף ומערכת אוורור לא ניתן לקבל רישיון עסק ולהפעיל את המסעדה. יתרה על כך, החוק קובע לגבי מנדפים למסעדות גם את התדירות הרצויה מבחינת תחזוקה וניקיון. לכן חשוב לבחור היטב בין סוגים שונים של מנדפים למסעדה ולדעת לאיזה שיקולים להתייחס.

איך לבחור מנדף למסעדה לפי התקן?

המידע הראשון שצריך לחפש אם רוצים לדעת איך לבחור מנדף למסעדה הוא מה קובע התקן. לכל מסעדה יכול להיות תקן אחר, שנקבע למשל לפי השאלה איפה בדיוק היא נמצאת, איזה חומרים נכנסים אל תוך המנדף ומה קובעות הנחיות רשות הכבאות. אחרי שיודעים באיזה תקן בדיוק כל סוג מנדף צריך לעמוד, אמור להיות קל יותר לבחור אותו.

בחירת מנדפים לפי גודל המסעדה

בעת בחירה בין סוגי מנדפים צריך להביא בחשבון את גודל המסעדה בכלל ושל המטבח בפרט. ככל שהמטבח גדול יותר ויש בו יותר עמדות בישול, טיגון או אפייה – כך גם מערכת האוורור והנידוף חייבת להיות גדולה. לשם השוואה, במטבחים של בתי קפה ניתן לשקול מנדף למסעדה ללא ארובה ובמנדפים תעשייתיים או מסחריים להוסיף את הארובה לשיפור האוורור.

מספר שעות הפעילות במטבח

צריך לבחור מנדף שמתאים למספר שעות פעילות עובדי המטבח. לא תמיד קיים קשר בין מספר שעות העבודה של המטבח לבין גודל המסעדה, אבל תמיד יש קשר בין התפוקה לבין המפרט הטכני של המנדף. בשביל ליהנות מהיתרונות של התקנת מנדפים למסעדות, כדאי לספק למתקין כמה שיותר פרטים מבחינת מספר שעות העבודה ואינטנסיביות השימוש במטבח.

מה התקציב של בעלי מסעדות?

הסיבה שבעלי עסקים שואלים את עצמם איך לבחור מנדף למסעדה היא בין היתר כדי לעמוד במסגרת התקציב. כמובן שחשוב יותר שהמנדף יהיה איכותי ואפקטיבי מאשר זול, אבל זה לא אומר שצריך לשלם ביוקר. בשביל לעמוד בתקציב ולהשיג את המנדף המתאים, כדאי להגדיר את התקציב ולאחר מכן להשוות בין דגמים חדשים ויד שנייה.

מה עדיף: סוגי מנדפים חדשים או יד שנייה?

השוואה בין מנדפים למסעדות מבוססת על המפרט הטכני המתואר על ידי היצרן. אם המפרט הטכני קובע שהמנדף משוכלל ועוצמתי, המחיר כנראה יהיה בטווח 15-40 אלף ש"ח. אבל אם מדובר על מנדף פשוט יותר, המחיר יכול להיות כ-9,000 ש"ח. בתוך כך, יש להביא בחשבון את מצב המנדף: מנדף יד שנייה יעלה פחות ממנדף חדש, גם אם המפרט הטכני שלו עדיין משוכלל ומתקדם יחסית.

בחירת מנדף לפי התחזוקה שלו

חשוב לבדוק מראש איך מתחזקים כל סוג מנדף ומה ההבדל בין האופן או התדירות של ניקיון מנדף למסעדה ללא ארובה לעומת סוגי מנדפים עם ארובה. אמנם את הניקיון צריך לבצע על פי התקן ולכן מזמינים בשבילו בעלי מקצוע, אבל מעורבות בעלי מסעדות בשלבים המוקדמים בבחירת המנדפים תעזור להם לדעת למה לצפות. מעבר לכך, יש מנדפים גדולים ומשוכללים שעבורם הניקיון והתחזוקה מתבצעים מהר וביעילות רבה יותר מאשר מנדפים אחרים – מה שיכול להשפיע על זמינות המטבח ועל הוצאת המנות לסועדים.