מהי בדיקת ברונכוסקופיה?

היכרות עם המאפיינים השונים של ברונכוסקופיה יכולה לעזור לנו לדעת מתי לפנות לרופא, עם מי להתייעץ ומה משמעות התוצאות. בנוסף, כדאי לנצל את ההזדמנות ולהסביר על תהליך הבדיקה ועל המשמעות שלה

בדיקת ברונכוסקופיה

ברונכוסקופיה היא הליך רפואי הכולל החדרת צינור דק וגמיש הנקרא ברונכוסקופ דרך האף או הפה ואל דרכי הנשימה בריאות. לברונכוסקופ יש אור ומצלמה בקצה המאפשרת לרופא לראות בתוך דרכי הנשימה ולבצע הליכים שונים. בזכות הצינור הדק והגמיש ניתן להשיג שורה ארוכה של מטרות, לרבות כדי לאבחן מחלות שונות שלא ניתן להצביע עליהן באף דרך אחרת.
ברונכוסקופיות מבוצעות בדרך כלל כדי לאבחן ולטפל בבעיות נשימה כגון ברונכיטיס, דלקת ריאות וסרטן ריאות. הם יכולים לשמש גם כדי להסיר חפצים זרים שאולי נשאפו, כדי לקבל דגימת רקמה לביופסיה, או כדי לשחרר את חסימת דרכי הנשימה שהצטמצמו או חסמו.

מה ההבדל בין סוגים שונים של ברונכוסקופיה?

ישנם מספר סוגים שונים של ברונכוסקופיה, כולל ברונכוסקופיה גמישה, ברונכוסקופיה קשיחה וברונכוסקופיה עם אמבוליזציה של עורק הסימפונות. מטבע הדברים, מי שממליצים לנו איזה בדיקה לעשות הם הרופאים המלווים.
ברונכוסקופיה גמישה היא הסוג הנפוץ ביותר ומתבצעת באמצעות ברונכוסקופ גמיש, שניתן לתמרן בקלות דרך דרכי הנשימה. ברונכוסקופיה קשיחה כוללת שימוש בברונכוסקופ קשיח, שהוא מכשיר ארוך ועבה יותר המוחדר דרך חתך בצוואר או דרך הפה. סוג זה של ברונכוסקופיה שמור בדרך כלל למקרים חמורים יותר או כאשר לא ניתן להשתמש בברונכוסקופ גמיש
ברונכוסקופיה עם אמבוליזציה של עורק הסימפונות היא הליך שבו מוחדר צנתר קטן דרך הברונכוסקופ ומשמש להזרקת חומר לעורק הסימפונות כדי לחסום את זרימת הדם לגידול או גידול חריג אחר בריאה.

איך מבצעים בדיקת ברונכוסקופיה?

ההליך עצמו מבוצע ברוב המקרים תחת הרדמה מקומית. הוא נמשך בדרך כלל 30 דקות עד שעה להשלמתו והוא מבוצע בקליניקה ייעודית עם הציוד המתאים. מבחינת מהלך הטיפול, יש כמה שלבים:
במהלך ההליך, המטופל ישכב על הגב כשראשו מורם מעט
הברונכוסקופ יוכנס דרך האף או הפה ויתקדם לדרכי הנשימה
הרופא ישתמש באור ובמצלמה שבקצה הברונכוסקופ כדי לבחון את החלק הפנימי של דרכי הנשימה ולבצע את כל ההליכים הדרושים
אם יש צורך בדגימת רקמה, מלקחת ביופסיה קטנה תוכנס דרך הברונכוסקופ כדי לקבל את הדגימה
אם יש צורך להסיר חפץ, ניתן להשתמש במלכודת או בכלי מיוחד אחר כדי לאחזר אותו
אם יש צורך לבטל את חסימת דרכי הנשימה, הרופא עשוי להשתמש בלייזר או במכשיר אחר כדי להסיר את החסימה

מה קורה אחרי הבדיקה?

המטופל יהיה במעקב למשך פרק זמן קצר על מנת לוודא שהוא מתאושש היטב. מטופלים עשויים לחוות קצת גירוי בגרון או שיעול לאחר ההליך, אך תסמינים אלו אמורים להיפתר מעצמם תוך מספר ימים. במקרים מסוימים, ניתן לרשום למטופל תרופה מדכאת שיעול או תרופה אחרת כדי לעזור לו להתאושש בצורה נוחה יותר.
חשוב לעקוב בקפידה אחר הוראות הרופא לאחר הברונכוסקופיה. ייתכן שימליץ להם לנוח לתקופה מסוימת, להימנע מפעילות מאומצת ולשתות הרבה נוזלים כדי לעזור לדלל את כל ההפרשות בדרכי הנשימה. אם למטופל נרשמו תרופות, חשוב ליטול אותן לפי ההוראות ולעקוב אחר תסמינים חשודים אם יש חששות.
לסיכום העניין, ברונכוסקופיה היא הליך בטוח ויעיל שיכול לספק מידע רב ערך על בריאות מערכת הנשימה ולסייע באבחון וטיפול במגוון בעיות נשימה. זהו כלי חשוב בניהול מחלות בדרכי הנשימה ויכול לשפר מאוד את איכות החיים של החולה.