מה ההבדל בין מודיעין עסקי לריגול תעשייתי?

ריגול תעשייתי הוא פעולה שאסורה על פי החוק, בעוד מודיעין עסקי יכול להתבצע בצורה לגיטימית לחלוטין ובשלל דרכים זמינות ומתוחכמות. על רקע ההבדלים החשובים הללו, אפשר להבין מדוע כדאי לערב בעלי מקצוע מתחום המודיעין והחקירות לפני כל פעולה שאותה שוקלים לבצע בצורה עצמאית

מודיעין עסקי וריגול תעשייתי הם לכאורה כלים דומים שאמורים לסייע לחברות וגופים עסקיים להשיג מידע יקר ערך. באמצעות המידע, הגופים השונים יכולים לכאורה לייצר עבורם יתרון תחרותי או לחילופין להתגונן מוקדם מפני מהלכים של המתחרים שלהם. עם זאת, חשוב שאותם גופים לא יבצעו את איסוף המידע לבד בגלל ההבדלים המשמעותיים בין מודיעין עסקי לבין ריגול תעשייתי.

מה זה ריגול תעשייתי?

ריגול תעשייתי הוא אסור על פי החוק. בעבר היה נהוג למשל לבצע ריגול תעשייתי על ידי שליחת גורמים עוינים לחברה המתחרה, במטרה לאסוף מידע שיכול לסייע למוען. במקרים אחרים, ריגול עסקי בוצע על ידי העסקת חפרפרת שמשיגה את המידע מבפנים או יוצרת דיסאינפורמציה תוך שהיא מופעלת מרחוק. עם זאת, כיום כאמור הפעולה הזו אינה חוקית ואינה מקובלת.

מה זה מודיעין עסקי?

מודיעין עסקי הוא משהו אחר לחלוטין. קודם כל, מדובר בפעולה חוקית: מותר לכל אחד ואחת מאיתנו לאסוף מודיעין על הגופים המתחרים כל עוד משתמשים באמצעים לגיטימיים. שנית, מודיעין עסקי אפשר לאסוף בדרכים שונות. כיום לדוגמא אוספים מודיעין עסקי באמצעות אתר האינטרנט של החברה, דוחות שאותם היא מפרסמת, חוות דעת של עובדים ברשתות החברתיות, כתבות בתקשורת וכן הלאה.

למה צריך ריגול תעשייתי אם יש מודיעין עסקי?

היכרות עם המאפיינים השונים של מודיעין עסקי וכמובן גם את היתרונות שלו יכולה לשמוט את הקרקע מתחת לצורך בריגול תעשייתי. במילים אחרות, מודיעין עסקי שנאסף כראוי ובצורה יסודית למעשה מנטרל לחלוטין את הצורך בריגול תעשייתי. בהיבט הזה הריגול התעשייתי הוא לא רק לא חוקי, אלא גם לא יעיל.

האם אפשר לאסוף לבד מודיעין עסקי?

הטעות הנפוצה היא לבצע פעולות פזיזות שעלולות לעלות עד כדי ריגול תעשייתי. במקרים כאלה האדם שאוסף את המידע בצורה שאינה חוקית חושף את עצמו לתביעות ולעבירות פליליות. בשביל למנוע את זה, עדיף לפנות אל בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו. ככל שמערבים מוקדם יותר חברת חקירות שיודעת איך לאסוף מודיעין עסקי באותה רמת אפקטיביות של ריגול תעשייתי אבל בצורה חוקית לחלוטין – כך מגדילים את הסיכוי להשיג יתרון על המתחרים.

כל כמה זמן צריך לאסוף מודיעין עסקי?

מודיעין עסקי גם שונה מריגול תעשייתי מבחינת התדירות שלו. בעוד ריגול תעשייתי היה נאסף בעבר רק כדי להתמודד עם איומים תחרותיים ספציפיים, מודיעין עסקי אוספים כל הזמן ומכל מקום. למעשה, האפשרות לאסוף את המודיעין בצורה חוקית היא זו שהופכת אותו לכלי עבודה לגיטימי וזמין. בזכות המודיעין העסקי, חברות בתחום הפרטי והציבורי יכולות לתכנן טוב יותר את המהלכים הבאים שלהן ולדעת כיצד לפעול.