מה היתרונות בטנסיומטר אלקטרוני?

בחירה נכונה של טנסיומטר מחייבת התייחסות למפרט הטכני המלא שלו. עם זאת, אין ספק שלדגמים של טנסיומטר אלקטרוני יש יתרונות שאותם אי אפשר להשיג באף דרך אחרת: החל מקביעת ממשק השקיה תקין שמאפשר דישון אפקטיבי ותנאי אוורור נכונים, דרך חיסכון בהוצאות ועד תפעול נוח

מד מתח אלקטרוני מאפשר להעריך באופן רציף את כמות המים בחתך הקרקע ובשכבה שבה בוחרים להציב אותו. ככל שהקרקע תהיה יבשה יותר, כך קריאות המתח בתוך מד מתח יעלו. כאשר ישנה עליה במתח המים בקרקע, המשמעות היא שהצמח צריך להשקיע אנרגיה גדולה יותר כדי לקלוט מים. אבל אם מקפידים להתקין מד מתח אלקטרוני, ניתן לקבוע ערך סף עליון ולאזן את האנרגיה המושקעת בתהליך הגידול.

החשיבות של קביעת מועדי השקיה

היתרון הכי גדול של מד מתח אלקטרוני בא לידי ביטוי בכך שהוא מאפשר לקבוע את מועדי ההשקיה בצורה מדויקת. קביעה מדויקת למועדים אלו חשובה לכל אורך השנה, כי היא דינאמית ומשתנה. כך למשל ניתן לקבוע תנאים ספציפיים להפעלה אוטומטית של טנסיומטר באביב בגלל שתנאי המיקרו-אקלים משתנים, או תנאים אחרים בקיץ ובחורף. 

איך משנים את ממשק ההשקיה?

עוד יתרון של מד מתח אלקטרוני הוא איתור של מעוד מדויק לעליה בצריכת המים. בעת מילוי פרי למשל, ניתן לקבוע ממשק השקיה בהתאם ולהבטיח פעולה תקינה שלו. קביעת ממשק השקיה באופן הזה מוכיחה את עצמה עם מד מתח אלקטרוני שמשולב בגינות פרטיות, ציבוריות ועוד.

מד מתח לתנאי אוורור תקינים

מה שקורה מתחת לפני הקרקע חשוב לא פחות מאשר האופן שבו גוזמים ומטפחים את עצי הפרי או הנוי. אם רוצים לקבוע זמני השקיה ולהשתמש בממשק תקין, צריך לבחור מד מתח אלקטרוני שמאפשר תנאי אוורור תקינים. בטווח הארוך, זה מונע את הצורך בשימוש בחומרים נוספים ואף מצמצם את הסיכון להתפתחות של כלורוזות.

היתרון הכי גדול: דישון אפקטיבי וחסכוני

על פניו, כל מד מתח פועל בצורה דומה. אבל אם נכנסים אל עובי הקורה ומשווים בין הדגמים על פי המפרט הטכני המלא המתואר על ידי היצרן ובעיקר לפי ההבדל בין ממשק רגיל ואלקטרוני, מגלים שהיתרון של מד מתח אמור לבוא לידי ביטוי בדישון אפקטיבי וחסכוני. את הסוג הזה של הדישון ניתן לבצע רק עם מד מתח אלקטרוני כאמצעי להכוונת ההשקיה בכל סוגי בתי הצמיחה. 

כמה עולה לנהל ממשק השקיה יעיל?

היעילות של ממשק השקיה תלויה במידה רבה בסוג הכלים שבהם משתמשים:

  •  אם רוצים שממשק ההשקיה יהיה יעיל, חייבים לשלב בתוכו טנסיומטר אלקטרוני שמיוצר על ידי חברות גדולות ולהשיג מערכות שמותאמות לגידול במבנה החסוי
  • ניתן לחסוך בהוצאות על רכישת מד מתח ועל התפעול השוטף באמצעות ייעוץ שבועי לכל תחנה ומעקב רציף אחרי הנתונים של מד המתח
  • אם מתרגלים למד מתח אלקטרוני, כבר קשה מאוד לחזור אחורה אל אמצעים בסיסיים יותר.