מה זה תנור קרמיקה ומהן תכונותיו?

תנור שמסוגל להגיע לחום גבוה במיוחד יכול לשרוף קרמיקה ולסייע עם הפקת סוגים שונים של יצירות אמנות וכלים. עם זאת, כן חשוב להכיר את ההבדלים בין התנורים ולהשוות בין הדגמים על פי המפרט הטכני המלא והתכונות המתוארות על ידי היצרן

שריפה בחום גבוה היא שיאו של תהליך העיבוד עבור סוגים שונים של חומרי גלם. החומרים שאותם צריך לשרוף בחום גבוה הם למשל חימר, פורצלן, זכוכית או גלזורה. בכל אחד מהמקרים האלה, לא ניתן להשלים את תהליך הפיכת החומר למוצק ועמיד בלי לשרוף אותו. כמו כן, הטמפרטורה הגבוהה מקשיחה את החומר המקורי ואף מאפשרת לעשות בו שימוש חדש בלי שהוא ישנה את הצורה שלו.

את השריפה מבצעים בתנורים שמסוגלים להגיע לטמפרטורות גבוהות במיוחד. מטבע הדברים, לא כל תנור מסוגל להגיע לטמפרטורות שמקשיחות חימר, פורצלן, זכוכית, גלזורה וכדומה.  אז למרות שקוראים לזה "תנור קרמיקה", השימוש בו הרבה יותר מגוונים.

מה התכונות של תנור קרמיקה?

היכרות עם המאפיינים והתכונות של תנור קרמיקה עוזרת להתאים אותו למטרות שאותן מנסים להשיג. בשביל לשמור על בטיחות ובעיקר כדי להשיג תוצאות מעולות בעבודה עם תנור מן הסוג הזה, אפשר לחלק את התכונות שלו לכמה קטגוריות מרכזיות:

  • מבנה התנור – התכונה העיקרית של תנור קרמיקה קשורה למבנה שלו. התנור בנוי משכבות שונות, שביניהן קיימים גם חלקי מערכת. בנוסף, בחלק הפנימי של תנור קרמיקה יש חומרים מבודדים ששומרים עליו בטמפרטורה גבוהה וקבועה. זה חשוב כדי לבצע את השריפה לא רק באופן איכותי, אלא גם בצורה אחידה.
  • מבערים – עוד תכונה של תנור קרמיקה קשורה למבערים שמשולבים בו. בכל תנור קרמיקה יש מבערים, אך יכולים להיות תנורים שונים עם מספר מבערים שונה. המבערים אחראיים לדוגמא על שריפת החומרים שנמצאים בתנור והם משפיעים על משך הפעולה ואיכות השריפה. ברוב התנורים יש 4-6 מבערים ואפשר להשוות ביניהם על פי המפרט הטכני המלא המתואר על ידי היצרן.
  • פתחים – תנורי קרמיקה יכולים להיות בעלי פתח קדמי או עילי. תנורים בעלי פתח קדמי נחשבים מקצועיים כי הם גדולים אבל גם יקרים יותר, בעוד תנור בעל פתח עילי יספקו פתרון מעולה לשריפה אחידה לפריטים בודדים. בכל מקרה, בבתי ייצור של כלים מחומרים שונים משתמשים בעיקר בתנורי קרמיקה בעלי פתח קדמי ולא עילי.

תנורי קרמיקה סוגים ויתרונות

עם מי מתייעצים לגבי תנור קרמיקה?

היכרות עם התכונות השונות של תנור קרמיקה מבחינת החום המקסימאלי שהוא מסוגל להגיע אליו היא רק חלק ממערכת שיקולים רחבה יותר. בשלב הבא, כדאי להשוות בין סוגי התנורים על פי מידת ההתאמה שלהם למטרות שאותן מנסים להשיג. בנוסף, אפשר לבצע השוואת מחירים ולהתייעץ עם בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו היטב.