מתי מזמינים חשמלאי בודק?

לרוב, כאשר ישנה תקלה בחשמל, למשל כאשר פחת חשמל קופץ מבלי שישנה סיבה הנראית לעין פעם אחר פעם, או בכל תקלה או משימה אחרת בתחום החשמל אתם מזמינים חשמלאי מוסמך, אך ישנם מצבים או מקרים בהם נדרש יותר מחשמלאי מוסמך (גם אם יש לו את כל האישורים המראים על כך). אלה מצבים בהם ידרש חשמלאי בודק. מהם אותם מצבים? מתי תצטרכו להזמין חשמלאי בודק ואיך לבחור את הנכון לכם ביותר?

באיזה מצבים בהם יש להזמין חשמלאי בודק

  • בדיקת חשמל למכבי אש: אחד התנאים לקבלת רישיון לעסק והתחלת פעולתו הוא אישור בדיקת חשמל עבור מכבי אש. תקינותן של מערכות החשמל במקום היא קריטית למניעת שריפה. קצרים או תקלות שעלולים להיות כתוצאה ממערכות חשמל לא תקינות הן סכנה אמיתית. לכן, חשמלאי בודק יעבור על כל מערכות החשמל לפני מתן אישור שיאפשר את פעילות העסק. עם זאת, בדיקה זו לא נעשית רק בעסק חדש אלא גם בעסק פעיל אחת לתקופה ובה תיבדק גם הקפדת בית העסק על כללי שמירת מערכות החשמל.
  • בדיקת חשמל לרשות המקומית: בדומה לבדיקה הנעשית למכבי אש, כך צריכה להתבצע בדיקה לקבלת אישור לרישיון עסק מן הרשות המקומית. למועצות המקומיות או לעיריות בשטחן העסק פועל יש כללים ברורים שיש לעבוד לפיהם הן בתחילת דרכו של העסק עם התקנת כל מערכות החשמל והן כאשר העסק פעיל וצריך להקפיד על כללים מסוימים. לכן, גם כאן נדרשת בדיקה על מנת לקבל רישיון לתחילת פעילות העסק וגם בדיקה תקופתית.
  • בדיקת הארקה: בדיקה זו חייב לבצע חשמלאי מוסמך שהתמחה בביצוע בדיקות מסוג זה וקיבל על כך אישור רשמי ולא כל חשמלאי מוסמך. אם החשמלאי מוגדר חשמלאי בודק הוא יוכל לבצע את הבדיקה. לצד מערכת ממסר פחת או בלשון העם פחת חשמל קופץ שמפסיק את זרימת החשמל בעת בריחת חשמל, ישנה מערכת הארקה אשר גורמת לכך שאותו חשמל מגיע לקרקע, כבל שמהווה נתיב מילוט לחשמל שזלג. חשוב לבצע תקינות מערכת זו אחת לתקופה.
  • חיבור חשמל זמני: על מנת שבאתר בניה יהיה חשמל, יש לחבר אותו בחיבור חשמל זמני. חיבור זה מיועד בעיקר לאתרי בניה או לשכונות חדשות בהן אין עדיין חשמל קבוע. תקינות חיבור חשמל זמני תיבדק על ידי חשמלאי בודק.
  • בדיקת מערכות סולאריות: היום ניתן לראות יותר ויותר מערכות סולאריות על גגות מבנים, בעיקר במפעלים וחברות אך גם בבתי מגורים. נדרש לבצע תקינות מערכות אלה. חשמלאי בודק יוודא שהמערכת מותקנת כפי שצריך, יבדוק את הפאנלים ואת תפוקת המערכת.

איך לבחור חשמלאי בודק?

הפרמטר החשוב לבחירת חשמלאי שיבצע את הבדיקה היא לפי סוג הבדיקה הנדרשת. לחשמלאי בודק ישנן שלוש דרגות: סוג 1, 2 ו- 3. חשמלאי בודק סוג 1 רשאי לבדוק מתקני חשמל תלת פאזיים במתח נמוך 80*3 אמפר. סוג 2 מורשה לבדוק מתקני חשמל במתח נמוך 250*3 אמפר. סוג 3 רשאי לבדוק כל מתקן חשמלי וצריך להיות מהנדס חשמל בהכשרתו. בדקו מהו האישור הרשמי של החשמלאי, אל תהססו לבקש לראות תעודה רשמית של משרד התמ"ת. אם מדובר על מתקן גדול כמו מפעל,  למשל,  ידרש חשמלאי בודק סוג 3. מעבר לתעודה הרשמית וההכשרה בדקו את הניסיון שלו, שאלו על פרויקטים שביצע בעבר, כאשר אם ביצע בדיקות בגופים גדולים או סיפק יעוץ אתם נמצאים בידיים טובות. באתר משרד התמ"ת תוכלו למצוא רשימת חשמלאים בודקים על פי אזור מגורים והדרגה. זוהי נקודת ההתחלה לחיפוש האדם המתאים.

זקוקים ליעוץ בנושא חשמל? לאישור עבור רשות מקומית, מכבי אש א וחברת הביטוח? יוסי שמר, חשמלאי בודק מוסמך ובעל ניסיון רב עומד לרשותכם בכל שאלה