חשמלאי בודק

כמה עולה קורס חשמלאי בודק?

להתקדם בהיררכיה של מקצועות החשמל

לפעמים המקצועות המבוקשים ביותר הם לאו דווקא אלו שמצריכים תארים או קורסים ארוכים אלא ידע, התמדה וצבירת ניסיון במקצועות שמעצבים את חיינו. אחד מהמקצועות החשובים ביותר הוא מקצוע החשמל שמכיל בחובו בעלי מקצוע שונים בהיררכיה ברורה מאוד. בודק חשמל הוא אחד התפקידים החשובים ביותר ומהותי ביותר למתן אישורים למתקני חשמל בתעשייה, במסחר וגם בבתים פרטיים כאשר מדובר בקורס שנע בין 150 עד 200 שעות אקדמאיות בהתאם לדרגה.

לימודים לבודק חשמל בישראל: כל מה שצריך לדעת

  • לא כל אחד יכול לגשת לקורס בודקי חשמל. הקורס מתחלק לרמות מרמה 1 עד רמה 3 כאשר רמה 1 מתייחס למתקני חשמל עד מתח נמוך אליהם יכולים לגשת טכנאי חשמל והנדסאי חשמל שרשומים בפנקס הטכנאים, שלכל אחד מהסטודנטים יהיו לפחות ארבע שנות ניסיון במקצוע. קורס רמה 2 ארוך יותר ומתייחס למתקני חשמל במתחים נמוכים אך גבוהים יותר מרמה 1.
  • לקורס בודק חשמל רמה 3 יכולים לגשת רק מהנדסי חשמל רשומים שלהם שנת ניסיון אחת לפחות בתפקיד ובנוסף כדי לקבל הרישיון עליהם להשיג פנייה מטעם המנהל לענייני חשמל. כאם מדובר על קורס ארוך יותר מקוס לרמה 2, ובמתקני חשמל במתח גבוה שדורשים מקצועיות רבה יותר וידע שטכנאי חשמל לא רכש.
  • דרישות משרד התמ"ת לבודקי חשמל גבוה מאוד וקבוע שעליהם להיות בלפחות 20 בדיקות חשמל במבני מגורים פרטיים או בבתי עסק מסחריים, כאשר עליהם להשתתף גם בלפחות עשר בדיקות במתקנים במגזר התעשייתי. זאת על מנת להבטיח את הידע והניסיון שלהם בבדיקות חשמל מצפייה בבודק חשמל מנוסה שיסביר להם על העבודה. עליהם לבצע בעצמם 12 בדיקות חשמל בליווי שלו ורק לאחר מכן הם יכולים לגשת למבחן.
  • המבחן עצמו הוא תנאי לקבלת הרישיון. בודק חשמל שהבין את העבודה, שולט בכל נושאי הלימוד שכוללים תכנון של מתקני חשמל, עבודה לפי תקנים ונהלים, העמסת מוליכים, אחריות פלילית של הבודקים עקב רשלנות ועוד נושאים רבים שנלמדים בקורס, יוכל לגשת למבחן ולקבל את הרישיון במידה ויעבור אותו.

כמה עולה לימודים לחשמלאי בודק?

לימודים לבודק חשמל בישראל נעים 6000 ל-9000 שקלים בהתאם למוסד הלימוד ובהתאם לקורס. התשלום לקורס בודקי חשמל מחולק לפי דרגה מרמה 1 עד רמה 3 כאשר ככל שהקורס יהיה לדרגה גבוהה יותר, הוא יהיה ארוך יותר, מורכב יותר וכך גם יקר יותר. גם מספר השעות משתנה מה שמשפיע על המחיר, כמובן עם מוסד הלימוד שיכול לקבוע תעריף משלו. בנוסף למחיר הקורס, כל אחד שיעבור את הקורס יצטרך לגשת למבחן משלתי שיחויב בתשלום אגרה של 140 שקלים.

איפה ניתן לעבוד ואיפה ניתן ללמוד?

קורס בודק חשמל ניתן לעבור במכללת משלב שמציעה קורסים לבודק דרגה 1 או 2 בלימודים במתכונת שבועית, מכללת עמל הישגים שמציעה גם היא קורס דרגה 1 או 2 בלימודי ערב פעמיים בשבוע, לשכת המהנדסים שמציעה קורס בכל הדרגות וגם במכללה האקדמית להנדסה בירושלים. אפשר להשתלב בעבודה בתור עצמאי אחרי צבירת ניסיון מספק, בצוות חשמלאים או במפעלים גדולים ורשויות ממשלתיות כאשר השכר הולם.