שנאי

איך מייצרים שנאים?

תפקיד השנאי הוא להמיר מתח למתח אחר. עם זאת, יש שיטות שונות לייצור שנאי חשמל וכדאי להכיר את האופן שבו מבצעים ייצור שנאים גם כדי לבחור אותם בצורה מבוססת ומושכלת יותר

מסביב לכל סוג זרם חשמלי יש שדה מגנטי. בין היתר, השדה המגנטי שמשרה הזרם החשמלי משרה בעצמו מתח. אבל כאשר זרם חילופין מסוים זורם בתיל חשמלי שמלופף בצורת סליל סביב ליבה, השדה המגנטי נוצר בצירו בתוך הליבה. אם הליבה משותפת לעוד תיל חשמלי, השדה המגנטי גם ישרה כוח אלקטרו מניע – שהוא מתח חשמלי – בתיל הנוסף.

המרת מתח על ידי שנאים

שנאי הוא התקן שנכנס לתמונה כאשר יש צורך לבצע השראה כדי להמיר מתח אחד למתח אחר. במילים אחרות, זהו מכשיר אלקטרומגנטי שמסוגל להעביר את האנרגיה החשמלית ממערכת זרם חילופין אחת לאחרת. בגלל שיש לו שתי מערכות שמחוברות בצדדים שלו והן בעלות מתח וזרם שונים או שווים – לפי סוג השנאי – הוא משמש כסוג של טרנספורמטור לשורה ארוכה של מטרות וצרכים.

למה צריך לדעת איך מייצרים שנאים?

היכרות עם האופן שבו מבצעים ייצור שנאי חשמל יכולה לעזור לבחור אותם בצורה מבוססת יותר. קודם כל, כדאי להשוות בין שנאים על פי המפרט הטכני המתואר על ידי היצרן. שנית, יש לבדוק מה כולל תהליך ייצור שנאים ביחס לדרישות מכשירי החשמל עצמם. במקביל, חשוב להישאר כל הזמן עם אצבע על הדופק לגבי אישור חשמלאים לגבי שימוש בסוג כזה או אחר של שנאי ספציפי.

מה המבנה האופייני לשנאי?

למרות שאפשר לבצע מספר דרכים שונים לתהליכי ייצור שנאי חשמל לפי סוג המתח שאותו רוצים להעביר ולהמיר, מבנה השנאים עצמם בדרך כלל נשאר פחות או יותר אחיד. בהקשר הזה, ניתן למשל להצביע על כך שבשנאים יש שני מוליכים מלופפים סביב ליבת ברזל משותפת. תפקידם של המוליכים המלופפים הוא לשתף את השדות המגנטיים שלהם בשיעור גבוה, מה שמאפשר הפעלה בטיחותית לאורך זמן. 

ממה בנויה ליבת השנאי?

תהליך מקצועי ומוקפד של ייצור שנאים מאפשר ליהנות מהם בצורה בטוחה גם אחרי הפעלה ממושכת ורצופה. כדי להשיג את המטרות הבטיחותיות הללו עבור כל סוגי השנאים, בונים את ליבת השנאי מלוחות ברזל מבודדים ולא מגוף אחיד. כמו כן, השימוש בלוחות ברזל מבודדים עד כמה שאפשר גם מונע זרמים בתוך הליבה וחוסך בזבוז אנרגיה. 

מה ההבדלים בין סוג שנאים שונים?

מכאן והלאה גם ניתן כבר להצביע על ההבדלים בין תהליכי של ייצור שנאי חשמל שונים, לפי המטרות שאותן מנסים כאמור. על קצה המזלג, אפשר לראות הבדל ברור בין האופן שבו מבצעים ייצור שנאים מבדלים לעומת שנאי מתח. במקרים אחרים, נראה הבדל בין שנאי הספק, שנאי עצמי, שנאי זרם וכן הלאה.

איך בוחרים את השנאי המתאים?

האמת היא שהיכרות עם האופן שבו מייצרים שנאים היא רק חלק מתוך מערכת שיקולים רחבה יותר. בשביל לקבל החלטה מושכלת לגבי סוג כזה או אחר של שנאי, צריך להתייעץ עם חשמלאי ולהשוות בין הדגמים לפי המפרט הטכני. אם משתמשים במפרט הטכני האובייקטיבי כדי להשוות בין שנאים, מגדילים את הסיכוי לבחור אותם נכון גם אם לא יודעים איך מייצרים אותם.

שימוש בשנאים אצל אנשים פרטיים

הטעות הנפוצה מייחסת לשנאים תפקיד חשוב בתעשייה בלבד. בפועל, אנשים פרטיים משתמשים בהם לעיתים קרובות וזקוקים להם כדי להמיר מתח.