מה זה שנאי מבדל?

שנאי שהסליל הראשוני והמשני שלו הם בעלי אותו מספר ליפופים מאפשר להפריד בין מערכת החשמל המחוברת אליו לבין מערכת ההארקה. במאמר הבא נסביר מה היתרונות של שנאי מבדל, מתי משתמשים בו ואיך מחברים אותו

שנאי מבדל מאפשר ליישם שיטת הגנה דרך הפרד ומגן. בגלל שעבודות עם ציוד אלקטרוני מבוצעות לעיתים קרובות תחת מתח חשמלי גבוה, יש צורך במערכות הגנה שימנעו התחשמלות של העובד. שיטת הגנה דרך הפרד ומגן פותרת את הבעיה, כי היא לא גורמת להפסקת פעולת הציוד בעת התקלה.

מהו שנאי מבדל בהקשר של הפרד מגן?

הדרך ליישם את שיטת ההגנה דרך הפרד מגן היא חיבור שנאי מבדל. בניגוד לשנאי רגיל, שנאי מבדל מציע בידוד מוגבר כדי למנוע פריצת מתח בין הסלילים בעת התקלה. מבחינת מפרט, אפשר לענות על השאלה מהו שנאי מבדל באמצעות תיאור שנאי שהסליל הראשוני והמשני שלו הם בעלי אותו מספר ליפופים. בפועל, זה מאפשר להפריד בין מערכת החשמל להארקה וכך להציע את ההגנה גם על העובדים וגם על הציוד. 

חיבור שנאי מבדל בעבודות אלקטרוניקה

מי שמבינים מה זה שנאי מבדל בוחרים לשלב אותו בכל עבודות האלקטרוניקה. אלו עבודות שמבוצעות בעידן הנוכחי בהיקף גבוה, גם לשימושים פרטיים ומוסדיים וגם בתעשייה הקלה או הכבדה. אז אם מבינים מה זה שנאי מבדל, כל שנותר הוא לתאם חיבור שלו בצורה מקצועית. לאחר חיבור שנאי מבדל, ניתן להשיג הגנה מחשמול וליצור מערכת צפה ללא הארקה.

מתי מוצר לבצע חיבור שנאי מבדל?

שנאי מבדל מונע התחשמלות של העובדים בעת ביצוע עבודות תחת מתח חשמלי או מדידות. במקרים כאלה מדובר בדרך כלל על שנאי מבדל חד פאזי עם יחס סלילים ראשוני ושני של 1:1, אבל צריך לזכור שמותר להשתמש בשיטת הפרד מגן רק במתקנים שבהם זרם הקיבול הוא כלפי האדמה – או במתקן שבו הזרם הקיבולי כלפי מקור הזינה הוא קטן. מבחינה בטיחותית, השאיפה היא למנוע מצב שבו הקיבוליות של המעגל עולה על המותר.

מה קובעות דרישות החוק ותקנות החשמל?

הדרך הכי טובה לדעת מהו שנאי מבדל והאם מותר להשתמש בו ביחס לפרויקט החשמל הצפוי היא כמובן לברר מה קובעות דרישות החוק. לפי תקנות החשמל אפשר להבין איך משתמשים בהפרד מגן בעבודה עם ציוד אלקטרוני ומתי הוא רלוונטי. מעבר לכך, החוק והתקנות מאפשרים לעקוב אחר ההנחיות לגבי יישום של הציוד בשטח.

החשיבות של התייעצות עם בעלי מקצוע

הבעיה היא שלעיתים ניסיון לאסוף לבד את המידע הרלוונטי לא משיג את התוצאות המיוחלות. במקרים כאלה, צריך להתייעץ עם בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו. התייעצות עם מומחים לתחום החשמל לא רק מאפשרת להתאים כל סוג של שנאי לצרכים של קהל היעד או לאופי של הפרויקט, אלא גם מבטיחה עמידה בתקנות ובהוראות החוק. 

שיטת העבודה של שנאי רגיל

עוד שיטה שעוזרת להבין מהו שנאי מבדל היא להשוות אותו לשנאי רגיל. אבל בשביל לעשות את זה, צריך לחזור צעד אחורה למאפיינים של שנאי רגיל. כך למשל מבינים ששנאי הוא התקן חשמלי או אלקטרוני שבאמצעות השראה ממיר מתח אחד למתח אחר. במילים אחרות, הוא פועל על עיקרון שלפיו זרם חשמלי משרה שדה מגנטי – בעוד שדה מגנטי משרה מתח. עם זאת, כל שנאי בעל שני סלילים שהקשר ביניהם הוא שטף ולכן הם לא חולקים סליל אחד כמו בשנאי רגיל, יכול לתת מענה על דרישות הבטיחות.